A humánügyviteli szoftverekkel foglalkozó cég nemcsak bérszámfejtést, hanem különféle HR nyilvántartási, valamint cafeteria adminisztrációs feladatokat is ellát outsourcing megbízások keretében. A felmérésben szereplő adatok mintegy 20 ezer munkavállaló cafeteria-választását tükrözik.
A csökkenés oka vélhetően a koncentráltabb költséggazdálkodás. Több esetben is megfigyelhető az év közbeni cafeteria keretcsökkentés. A munkáltatók ugyanis a bérek helyett egyszerűbben kurtíthatják meg a béren kívüli juttatási keretet.
Az öt legnépszerűbb cafeteria elem, az étkezési utalvány, az üdülési csekk, az egészségpénztár, a helyi bérlet és a nyugdíjpénztár, ezek együttvéve a keret 87,8 százalékát adják. A népszerű elemek mellett szól a minimális adminisztrációs igény és a felhasználás napi, életvitelhez köthető praktikuma. Második helyen áll az üdülési csekk, az ezt követő SZÉP kártyával -ami várhatóan 2011 második félévétől vehető igénybe- munkavállalónként további éves 300 ezer Ft keretösszeget lehet majd elszámolni az üdüléssel, pihenéssel, továbbá az éttermi vendéglátással, fürdőszolgáltatással, különböző egészségmegőrző, illetve -helyreállító szolgáltatással kapcsolatban. A kártyával a korábban a kultúra utalvánnyal igénybe vehető lehetőségek - színházjegy, múzeumi belépők is fizethetőek lesznek.
A 2010. november 16-án elfogadott jogszabály-módosítás szerint a korábbi juttatások közül a legnépszerűbbek megmaradtak, és egységesen 16 százalékos adóterhet viselnek a szuperbruttóra vetítve, ami a gyakorlatban 19,04-s költségszorzót jelent. (Tavaly a kedvezményes adóval terhelt juttatások után 25 százalékos adót kellett fizetni, míg például a hidegétkeztetési utalvány, az ajándékutalvány és a kultúrautalvány adóterhe 54 százalékos volt.)
Továbbra is adómentesen elszámolható a vissza nem térítendő lakáscélú támogatás, - ami kikerült az adóterhet nem viselő járandósági körből,- a védőoltás, illetve évi 50 ezer forintig a sportrendezvényre szóló belépőjegy vagy bérlet költsége. Ennek ellenére ezeket a cafeteria elemeket igen csekély mértékben - 0,2-0,3 százalékban - veszik igénybe a munkavállalók.
Az étkezési utalvány választási arányát (31,7%) tovább növelte, hogy meleg és hideg ételek vásárlásánál egyaránt fel lehet használni. A kedvezményes adóelszámolási limit maradt a havi 18 ezer, éves szinten 216 ezer forint. Ha az adóvonzattal is kalkulálunk, az éves bruttó felhasználási érték étkezési utalvány esetén közel 260 ezer. Tehát, ha egy munkavállaló a teljes étkezési keretfelhasználás mellett dönt, akkor átlagosan alig több mint 12 ezer forintja marad a további elemek finanszírozására.
A magas adókulcsok miatt a kultúra- és az ajándékutalvány választása gyakorlatilag eltűnt.
A nyugdíjpénztári befizetések aránya évről évre 3 százalékkal csökken, de még így is az 5. legnépszerűbb elemnek számít. Ha a felhasználást a cafeteria költségkeret nem korlátozná, hosszú távon az önkéntes pénztári befizetések lennének azok a kompenzációs eszközök, amelyek jelentősen javítanának a munkavállalók egészségén,(lásd egészségpénztári hozzájárulások), illetve a nyugdíjpénztári befizetések támogatásával a nyugdíjba vonuláskor az állami nyugdíj kiegészítéseként igényelhető nyugdíjjáradék összegén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.