Az Educatio Nonprofit Kft. elemzései szerint a 2011-es általános felsőoktatási felvételi eljárás nem hozott kiugró változásokat az előző évhez képest. Összesen 140 685-en adták be jelentkezésüket valamely egyetemre vagy főiskolára, tavaly ennél mindössze négyszázzal kevesebben céloztak meg felsőoktatási képzést.
Ha az összes jelentkezőt nézzük (nem csak a kék részben kiemelt csoportot, akik érettségiznek is 2011-ben) elmondható, hogy 68 százalékuk alapképzési szakot jelölt meg első helyen, osztatlan képzést csaknem 8, mesterképzés 18, felsőfokú szakképzést pedig 6,3 százalékuk választott. A tavalyi évhez képest az alapképzést megjelölők száma körülbelül ezer fővel csökkent, a mesterképzést megjelölőké pedig nagyjából ugyanennyivel nőtt.
A legtöbben nappali munkarenden kezdenék meg 2011 szeptemberében tanulmányaikat: az összes jelentkező 72 százaléka nappali képzésre adta be első helyes jelentkezését. Levelező munkarendet a felvételizők 26,5 százaléka választott, esti képzést és távoktatást alig 1-1 százalék jelölt meg első helyen.
Az első helyes jelentkezések több mint 87 százaléka államilag támogatott helyre irányult. Ezzel kapcsolatban Kiss László, az Educatio Nonprofit Kft. elemzője kiemelte: „Érdekesség, hogy a jogi és igazgatási, valamint a gazdaságtudományok képzési területen az átlagosnál nagyobb a költségtérítéses jelentkezések aránya. Az orvos- és egészségtudományi, művészeti vagy természettudományi képzés első helyes jelentkezései viszont szinte kizárólag államilag támogatott helyeket céloztak.”
Az Educatio Nonprofit Kft. gyorsjelentése alapján elmondható, hogy a legnépszerűbb alapszakok körében idén sem történt nagy változás: a lista élén továbbra is a gazdálkodási és menedzsment szak és a turizmus-vendéglátás állnak. A mérnök informatikus alapszak őrzi harmadik helyét, melyet a gépészmérnöki, a pénzügy számvitel és a jogász követ. A top10-ben idén sincs új alapszak, a top20-ba viszont bekerült a tavaly még csak 21. anglisztika, kiszorítva a tavaly huszadik helyezett bűnügyi igazgatási alapszakot.
A mesterszakok közül a mesterszintre emelt tanárképzés eredményeként továbbra is a tanári mesterszak a listavezető, a nemzetközi tanulmányok, valamint a kommunikáció és médiatudomány mesterszak őrzi második és harmadik helyét. A top10-ben itt sem találkozhatunk a tavalyi évhez képest új névvel. A top20-ban új mesterszak a logisztikai menedzsment, valamint a helyezésén a tavalyi évhez képest nagyot javító szerkezet-építőmérnöki képzés.
Felsőfokú szakképzésen az idegenforgalmi szakmenedzser képzés több mint 700 jelentkezővel toronymagasan vezeti a mezőnyt. Ezt követi a vendéglátó szakmenedzser, a nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző, valamint a csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó képzés is, ám ezek esetében 400 alatti jelentkezőszámról beszélhetünk – derül ki az Educatio Nonprofit Kft. elemzéseiből.
A kormány konvergencia programjában a felsőoktatás strukturális átalakítását egy új felsőoktatási nyel alapozná meg. Az átalakítás fő céljai: az ágazat versenyképességének javítása, a gazdaság és a munkaerőpiac igényeinek érvényesítése, a természettudományos és műszaki képzések preferálása, a képzési szerkezet javítása, a képzésekre fordított társadalmi költségek megtérülésének biztosítása.
A Széll Kálmán Tervben kiemelik azt is, hogy a cél az egyes szakokon a túlzott mértékű „diplomás munkanélküliség” csökkentése. 2012-től a felvehető államilag finanszírozott létszámkeret fokozatosan csökken, a 2011-es 53450 főről 2014-re körülbelül 30 ezer fő körülire, az ezen felül felsőoktatásba jelentkezők pedig költségtérítéses képzésben vehetnek részt. A kormány növelné a képzésen belül a természettudományos és műszaki ismereteket tanulók arányát is.
Az Educatio adataiból látszik, hogy a célok megvalósításához valóban kormányzati lépésekre lesz szükség, ugyanis a jelentkezők továbbra is olyan szakokra jelentkeznek nagy számmal, amelyek elvégzése után – a munkaerőpiaci visszajelzések alapján – egyértelműen nehéz lesz elhelyezkedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.