Több mint kétezer módosító javaslatot nyújtottak be az EP-képviselők ahhoz a hat jogszabályból álló csomaghoz, amelyet az Európai Bizottság javasolt. A gazdasági kormányzásról szóló csomag fő célkitűzése, hogy a tagállamok a jövőben gyorsan tudják azonosítani azokat a folyamatokat, amelyek veszélybe sodorhatják az EU gazdasági stabilitását, ezt követően gyorsan tudjanak cselekedni, a tagállamok pedig ne tudjanak jelentős mértékű adósságokat felhalmozni.
A gazdasági válság többek között azért érintette súlyosan az Európai Uniót, mert a kormányok felelőtlenül költekeztek. Görögország például a közszféra béreit, a szociális rendszer kiadásait és befektetéseit hitelekből fedezte, a megugró költségvetési hiány és a romló gazdasági helyzet miatt viszont egyre drágábban jutott hitelhez a piacokról, egy idő után pedig annyira kockázatosnak ítélte a piac a hitelek folyósítását, hogy az Európai Uniónak kellett kisegítenie az országot.
A válságot Írországban és Spanyolországban az ingatlanbuborék is súlyosbította. Itt szintén a központi költségvetésből kellett kisegíteni azokat a bankokat, amelyek felelőtlenül hiteleztek, amely az ingatlanszektor fenntarthatatlan növekedéséhez vezetett.
Az EP szakbizottságainak asztalán hat javaslat fekszik, amelyek együtt alkotják a gazdasági kormányzásról szóló csomagot. A hat javaslat közül négy a deficittel és az adóssággal, a stabilitási és növekedési paktum megerősítésével foglalkozik, míg kettő a makrogazdasági egyenlőtlenségek felügyeletét honosítaná meg.
A stabilitási és növekedési paktum már eddig is létezett, célja az volt, hogy kordában tartsa a tagállamok költségvetési hiányát és az államadósság szintjét. Mivel azonban szankciókat nem foganatosítottak akkor, amikor egy tagállam megszegte az előírásokat, a paktum nem érte el a kívánt hatást. Ezentúl viszont, ha egy tagállamban a költségvetési hiány meghaladja a 3 százalékot, az államadósság szintje pedig a 60 százalékot, szankciók lépnek életbe, amelyektől csak akkor lehet eltekinteni, ha a tagállamok minősített többséggel úgy döntenek. A szankciók mértéke a GDP 0,2-0,5 százalékára rúghat. Jelenleg csak akkor szankcionálnak egy tagállamot, ha a tagállamok többsége úgy dönt.
A makrogazdasági egyenlőtlenségek csökkentése érdekében több tényezőt is figyelemmel követ majd az EU (egyelőre még nincs döntés arról, hogy melyeket), hogy szükség esetén ajánlásokat tudjon megfogalmazni, vagy éppen szankciókról tudjon dönteni.
A frakciók között még véleménykülönbség van abban a tekintetben, hogy milyen szankciókat lehessen foganatosítani, és milyen ütemben kelljen az adósságot csökkenteni. Szerintük foglalkozni kell az eurókötvények, a pénzügyi tranzakciók megadóztatásának és az európai szemeszternek a kérdésével is. Ez utóbbi arra vonatkozik, hogy a tagállamok költségvetését elfogadásuk előtt a Bizottság véleményezi, a vélemény alapján pedig a Tanács ajánlásokat fogalmaz meg azzal kapcsolatban, hogy a büdzsé mennyire van összhangban az uniós gazdasági célkitűzésekkel. Az uniós tagállamok csődtörvényei között is nagy különbségek vannak, ezért ezt a kérdést sem lehet megkerülni az EP frakciói szerint.
Az Európai Központi Bank (EKB) számít az Európai Parlamentre abban, hogy támogassa az adósság és a deficit lefaragására irányuló intézkedések szigorítását. Nem minden tagállam támogatja ugyanis, hogy nagyobb szerephez jusson az Európai Bizottság, és automatikussá váljanak a szankciók. Az EKB szerint a tagállamok nem kívánják kellő mértékben megerősíteni a stabilitási és növekedési paktumot.
A képviselők körében az is aggodalomra ad okot, hogy a jelenlegi jogszabálytervezet nem foglalkozik a gazdasági növekedéssel és a munkahelyteremtéssel. Ha a válság során csak a kiadások és a deficit csökkentésére koncentrál az EU, az csak elmélyítheti és kitolhatja a recessziót - figyelmeztetnek a képviselők. Egyben arra is emlékeztetnek, hogy az adósságteher megnövekedése annak is köszönhető, hogy a kormányok kisegítették a felelőtlenül költekező pénzügyi intézeteket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.