A gazdasági felemelkedésnek és az adósságcsapdából való kitörésnek egyik záloga a szigorú takarékosság, a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal való felelős gazdálkodás. A számvevői munka jelentőségét tovább növeli, hogy a gazdasági válság következményeként erősödtek a társadalmi feszültségek, s az élet szinte minden területére jellemző, hogy változatlan vagy növekvő mennyiségű feladatot ugyanannyi vagy még a korábbiaknál is kevesebb erőforrás felhasználásával kell megvalósítani – áll az Állami Számvevőszék (ÁSZ) közleményében.
Az Országgyűlés Gazdasági és Informatikai Bizottságának elnöke az Állami Számvevőszék-ről szóló törvény felülvizsgálatában és újrakodifikálásában az Állami Számvevőszék elnökét közreműködésre kérte fel. Az Állami Számvevőszék dolgozik a javaslaton, és az alábbi kö-vetkeztetésekre jutott.
Az Állami Számvevőszékről szóló törvény 1989-ben lépett hatályba, az azóta eltelt több mint két évtized pedig rámutatott a jogszabály hiányosságaira. A jelenleg érvényes jogi szabályo-zás nagyban nehezíti a számvevőszéki jelenések hasznosulását. Ezt az okozza, hogy az ellen-őrzöttek gyakorlatilag jogi következmények nélkül tagadhatják meg az együttműködést a számvevőkkel, illetve az sem jár szankciókkal, ha a jelentések ajánlásait figyelmen kívül hagyják. Arra is volt példa, hogy a ÁSZ munkatársai egyszerűen nem kapták meg az ellenőr-zöttől az ellenőrzéshez szükséges dokumentumokat, ami lehetetlenné tette az ellenőrzés le-folytatását.
Az új Alaptörvényhez kapcsolódva szükségessé válik a sarkalatos törvények megalkotása. Olyan számvevőszéki törvényre van szükség, amely kezeli a fenti anomáliákat, és megszünte-ti a következmény-nélküliséget az ellenérzősekkel kapcsolatban.
A következmények nélküli ellenőrzések felszámolása azt követeli meg, hogy az ellenőrzési megállapítások súlyától függően szigorítani kell az ellenőrzött szervezet kötelezettségeit és felelősségét. Az új törvénytől elvárható, hogy a megengedő szabályokkal szemben előtérbe helyezze az eltérést nem engedő előírásokat, a már bekövetkezett jogellenes állapot megszün-tetésén túl pedig az esetlegesen következő hátrányok megelőzésére is hangsúlyt fektessen.
A közvagyon védelme erősítése érdekében szükséges, hogy a ÁSZ megfelelő jogi eszközökkel rendelkezzen az ellenőrzött szervezet jogellenes magatartásának következményeként elő-állott kárveszély megelőzésére, illetőleg a már bekövetkezett kár enyhítésére.
Az ÁSZ szerint az ellenőrzési megállapítások, javaslatok csak akkor hasznosulnak, ha a ÁSZ rendszeres visszajelzéseket kap az ellenőrzött szervezetektől. A számvevőszék a közpénz-ügyek legfőbb őre, de a jelenlegi szabályozásból épp a garanciális elemek hiányoznak, amik lehetővé tennék a közpénzek hatékony és gyakorlati következményekkel járó ellenőrzését.
A számvevőszéki jelentések következmény-nélkülisége ellentétes az erős állam koncepciójával is. Az Állami Számvevőszék nem bíróság, így ítéleteket sem hozhat, hivatalként magas színvonalú szakértői anyagaival tudja segíteni a jó kormányzást. Ezek hasznosulásához azonban arra van szükség, hogy a számvevők munkáját ne lehessen ellehe-tetleníteni, ajánlásaikat és megállapításaikat pedig figyelmen kívül hagyni.
A számvevőszék munkájának hasznosulásához szükség van arra, hogy átlátható legyen az ellenőrzési folyamat és közérthetőek legyenek a jelentések. Ehhez szükséges, hogy a számve-vőszék belső szervezeti struktúrája is letisztuljon, a felelősségi körök pedig egyértelműen el-határoltak legyenek.
A számvevőszék hatékony munkavégzéséhez szükséges az intézmény függetlenségének szavatolása és megerősítése. Az új törvénynek is ki kell állnia a függetlenség mellett, ide értve a személyi, a pénzügyi és az intézményi függetlenséget biztosító szabályokat (Az ÁSZ jelenlegi elnöke ugyanakkor, a közgazdász végzettségű Domokos László 1991 óta tagja a Fidesznek, 1998 óta országgyűlési képviselő, három cikluson át a költségvetési és pénzügyi bizottság alelnöke volt – A szerk.)
A közlemény szerint a számvevőszéknek feladata a jól irányított állami működés elősegítése. Ehhez a következetes és szigorú ellenőrzések mellett arra is szükség van, hogy a korábbinál hangsúlyosabb legyen az Országgyűlés, annak bizottságai és az ellenőrzött szervezetek felé irányuló segítő, tanácsadó és javaslattevő szerep.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.