„Ha 2020-ig húsz százalékra tudjuk növelni a Duna szállítási kapacitásának kihasználtságát a jelenleg kevesebb mint tíz százalékról, az már jó eredmény lenne” – mondta el a Világgazdaságnak Johannes Hahn, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős európai biztosa tegnap Gödöllőn, a Duna-régió stratégia koordinátori találkozója előtt. Azon kérdésünkre, hogy ennek érdekében – mint ahogy azt a magyar kormány szorgalmazza – a hajókat kellene-e a Dunához igazítani, vagy a folyót a hajókhoz, diplomatikusan annyit válaszolt: az ökológiai és az ökonómiai szempontokat egyszerre kell figyelembe venni.
A biztos szerint a fenti cél elérése érdekében egyrészt meg kell vizsgálni, milyen mértékben lehet fejleszteni a hajókat, például építőelemek vagy környezetbarát meghajtási formák tekintetében – ezt a célt szolgálhatja a magyar uniós elnökség által kezdeményezett közép-európai hajóépítő klaszter létrehozása is. Utalt arra is, hogy a Duna különböző szakaszain különböző hajótípusokat kellene bevetni, hiszen az egyes részek meglehetősen eltérő mértékben használhatók.
A sikerhez azonban a folyó hajózhatóságát is jelentősen javítani kell. A biztos az Európai Bizottság Duna stratégiájának tavaly decemberi bemutatásakor például a célok között említette, hogy néhány éven belül legalább 300 napon át kellene biztosítani a Dunán a 2,5 méteres merülési mélységet. Összehasonlításul: a mutató jelenleg hazánkban mindössze 180-200 nap iparági szakemberek szerint. A belvízi fuvarozók úgy vélik, ezen a téren lényegi javulást csak vízlépcsők építésével lehetne elérni.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.