Az országgyűlés többször módosította a költségvetést. Nagy eredmény, hogy nem szállt el a büdzsé, viszont rengeteg kiegészítő munka kapcsolódik ehhez – mondta Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke. A tavalyi a választások éve volt, ezért a miniszteri átadás-átvételeket is ellenőrizték. Az is többletmunkát jelentett, hogy 13 minisztériummal indult az év, amiből 8 lett.
Az ÁSZ évek óta hiányolja, hogy a zárszámadás prezentációja nem teremti meg az átláthatóságot, illetve a hosszú távú kötelezettségvállalásokat sem foglalja össze. Ennek pontos bemutatása, évekre előre látása az egész ország érdeke lenne. A központi költségvetés bevétele az év közben bevezetett több új adó ellenére elmaradt a tervezettől. Az előzetes véleményezéskor a jelzett három adónemben jelezte elmaradás veszélyét, ami be is következett, 289 milliárd forintos mértékben. A nettó finanszírozási igény 34 milliárd forinttal haladta meg a tervezettet. Egyes hitelintézetek az előírt szerződési feltételek hiányában is folyósítanak államilag támogatott kölcsönöket.
Az EU-s költségvetést is ellenőrizték, 800 milliárd forint érkezett a központi költségvetésbe, ami háromszor akkora volt, mint a befizetések összege. A szervezet 34 javaslatot fogalmazott meg a miniszterek és a költségvetési szervek számára, amelyek középpontjában a vagyonkezelés, a lakástámogatást, az egészségügyi finanszírozás, illetve az uniós kiadások álltak.
Összességében az előző éveknél teljesebb, a törvényeknek jobban megfelelő volt – mondta el a sajtótájékoztatón Becker Pál, az ÁSZ főigazgatója. A különböző kintlevőségek 1 900 milliárd forintot értek el, 15 százalékkal növekedve előző évhez képest. Ha ez befolyna egy összegben, akkor egy évnyi szja-t fedezne. A közvetlen bevételek megbízhatóak, megfelelő képet mutatnak, kivéve az állami vagyonnal kapcsolatos elszámolást. A költségvetés tartaléka 285 milliárd forint volt, ezt az államháztartási törvénynek megfelelően előre nem látható költségeket kell fedezni, de ez a követelmény nem teljesült, például nemzetközi szervezetek tagdíjait is ebből egyenlítették ki.
A vidékfejlesztési Minisztérium két beszámolóját is elutasította az ÁSZ, az egyiket egy licence-szerződés elégtelen alátámasztása, a másiknál jogosulatlan értékvesztés-elszámolás miatt. A költségvetés szövegében vannak nehezen értelmezhető részek, amelyek betarttatása nehézkes – mondta Domokos László az elszámoltathatóságot firtató újságírói kérdésre. Az országgyűlés felelőssége és érdeke is, hogy átláthatóbb legyen az elszámolási rendszer. Az elnök kiemelte, hogy az új ÁSZ-törvény intézkedési terveket ír elő a kormány számára, ami fontos váltás.
Valós, a probléma megoldására alkalmas lépéseket kell elfogadni ennek következtében, míg korábban nem volt semmilyen következménye, ha az ÁSZ szabálytalanságot kifogásolt. Lényeges javulást vár ettől a lépéstől az elnök, hozzátéve: bírósághoz is fordulhat az ÁSZ, ha ez a feltétel nem teljesül. Mivel év közben változott a törvény, ezért jövőre számít még erőteljesebb érdekérvényesítésre az elnök.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.