Ezt elsősorban a tervezett fővárosi nagyberuházások és a felújítások részbeni elmaradásai, következő évekre történő áthúzódásai okozták, köztük a 4-es metró építése, a Budapesti központi szennyvíztisztító telep beruházása, a város-rehabilitációs keret terhére tervezett pénzeszközátadások, a 2-es metró járműcseréje, a híd- és útfelújítások, az 1-es és 3-as villamos vonalának meghosszabbítása. Az áthúzódó kötelezettségvállalások fedezetéül az egyes években az előző évi, jelentős, mintegy százmilliárd Ft-os nagyságrendben képződő pénzmaradvány szolgált.
A Fővárosi Önkormányzat pénzügyi helyzete, likviditása 2007 és 2010 között megfelelő volt, a pénzeszközök, a követelések és a forgatási célú értékpapírok együttesen minden évben fedezetet biztosítottak a rövid lejáratú fizetési kötelezettségek rendezéséhez, kivéve a költségvetési szervei tekintetében az egészségügyi intézményeket. A Fővárosi Önkormányzat hosszú távú (20-25 évre szóló), jelentős részben (mintegy 90%) euróban fennálló, többnyire változó kamatozású, fejlesztési célú hiteleinek állománya a 2010. év végén 172,7 milliárd Ft volt.
Ugyanekkor a Fővárosi Önkormányzat összes adósságállománya 217,6 milliárd Ft volt, ami a helyi önkormányzatok 1248 milliárd Ft-os adósságállományából 17,4%-ot tett ki. A 2010. év végén a Fővárosi Önkormányzat hitelszerződései alapján 88,4 milliárd Ft le nem hívott hitelkeret állt rendelkezésre. A Fővárosi Önkormányzat hitelállományán túl a többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok hosszú lejáratú hitelállománya – amelyet az önkormányzati éves beszámolók nem tartalmaznak – a 2010. év végén 39,9 milliárd Ft, ebből a BKV Zrt. hosszú lejáratú hitelállománya 36,3 milliárd Ft volt.
A Fővárosi Önkormányzat fennálló adósságállománya mellett a 2007-2010. években a gazdálkodás még fenntartható volt, azonban a folyó bevételek folyó kiadásokkal csökkentett összegéből az adósságszolgálati terhek megfizetése után megmaradó, szabadon elkölthető jövedelme a 2008. évi 86,7 milliárd Ft-ról 2010-re jelentős mértékben, 26,6 milliárd Ft-ra csökkent. A beruházásokhoz és felújításokhoz kapcsolódó, a 2010. évet követően esedékessé váló kötelezettségvállalások (mintegy 300 milliárd Ft) fedezete csak akkor biztosítható, ha – a hétéves tervben – a fejlesztésekhez saját forrásként számításba vett bevételek teljesülnek, valamint ezen bevételeket terhelő további újabb, jelentős nagyságrendű fejlesztési kötelezettséget a Fővárosi Önkormányzat nem vállal.
A Fővárosi Önkormányzat eladósodása, a hosszú távú fizetőképessége szempontjából a 2010. évtől kockázatot jelent a Közraktárak projekthez kapcsolódó – 25 évre mintegy összesen 33,4 milliárd Ft összegű – szolgáltatási díjfizetési kötelezettség, továbbá a beruházás megvalósításához felvett hitelhez kapcsolódó fizetési kötelezettség (közel tíz milliárd Ft). A Közgyűlés 2005 decemberében döntött a Közraktárak projekt megvalósításáról közbeszerzési eljárás útján, szolgáltatás megrendeléssel, PPP konstrukcióban. A Fővárosi Önkormányzat nem tartotta be a Kbt. szabályait, mert a nyertes ajánlattevő által adott, a saját forrás rendelkezésre állását bizonyító igazolás nem felelt meg az ajánlati felhívásban rögzítetteknek.
A Szolgáltatási Szerződés feltételei – a Kbt-ben foglaltak ellenére – a nyertes pályázó által tett ajánlat tartalmától eltértek (a szolgáltatási díj, az ingatlan bérbeadására vonatkozó alapjutalék mértéke, valamint a Szolgáltató által felvett projekthitelre vonatkozó fizetési kötelezettségvállalás tekintetében). A Szolgáltatási szerződésben vállalt nettó szolgáltatási díj 13,2 milliárd Ft-tal haladta meg a nyertes pályázó ajánlatában szereplő 20,2 milliárd Ft összeget. A fentiek miatt az Állami Számvevőszék feljelentést tett. A Közraktárak projekt megvalósításával kapcsolatos kötelezettségvállalások többéves kihatásaival, finanszírozási forrásaival a döntést megelőzően nem, de még az azt követő évek költségvetési rendeleteiben (2011-ig) sem számoltak. A Fővárosi Önkormányzat gazdálkodásában további kockázatot jelentenek az általa működtetett gazdasági társaságokkal, kiemelten a BKV Zrt-vel szemben fennálló kötelezettségei, valamint a 4-es metró építése ütemezésének, illetve finanszírozásának esetleges módosításai. A BKV Zrt. gazdálkodását jelenleg vizsgálja az ÁSZ, a jelentés előreláthatóan a 2011. év végén kerül nyilvánosságra.
A Főpolgármesteri hivatalban a 2010. évi költségvetés-tervezési és a 2009. évi zárszámadás-készítési folyamatban a belső kontrollok működésének megfelelősége gyenge volt. A pénzügyi-számviteli tevékenységhez kapcsolódó informatikai feladatok szabályozásának hiányosságai magas kockázatot jelentettek az informatikai feladatok megfelelő végrehajtásában, a belső kontrollok működésének megfelelősége gyenge volt.
A Fővárosi Önkormányzatnál az e-közszolgáltatási feladatokat ellátó informatikai rendszerben tájékoztatási és 2. elektronikus szolgáltatási szintű ügyintézési funkciókat biztosítottak az állampolgárok és a vállalkozások számára. A Fővárosi Önkormányzat nem tett teljes körűen eleget a céljelleggel nyújtott támogatások és a nettó ötmillió Ft-ot meghaladó értékű szerződések adatai közzétételi kötelezettségének.
Az Önkormányzatnál az ÁSZ a gazdálkodási rendszer 2010. évi ellenőrzése során 18 szabályszerűségi és két célszerűségi javaslatot tett. A Közgyűlés az ÁSZ javaslatára elrendelte az állományba nem tartozók megbízási díjaival kapcsolatosan a 2006-2010 között teljesített megbízási díj kifizetések ellenőrzését 2011. június végi befejezési határidővel. A belső ellenőrzés a szerződéskötések és kifizetések ellenőrzését elvégezte, a feltárt hiányosságok miatt további intézkedéseket, valamint felelősségre vonásokat javasolt. A jelen ellenőrzés helyszíni szakaszában – a főpolgármester és a főjegyző által 2011 márciusában kiadott intézkedési tervben meghatározott határidőig – további öt szabályszerűségi és a két célszerűségi javaslatot végrehajtottak. Ennek során a főjegyző intézkedett a külső személyi juttatások előirányzata terhére, szellemi tevékenység igénybevételére történő foglalkoztatásra vonatkozó szerződéskötések feltételeinek előírásáról, a külső megbízott általi munkavégzés szakmai teljesítés igazolásával kapcsolatos mulasztásokért fegyelmi büntetésben részesített egy főosztályvezetőt. A jogosulatlanul teljesített megbízási díj visszafizetésére szólítottak fel egy megbízottat, majd a visszafizetés megtagadását követően polgári pert kezdeményeztek. Intézkedtek a belső ellenőrzés szabályszerű kereteinek kialakítása és működése érdekében egységes belső ellenőrzési szervezet kialakításáról, a magas kockázatúnak értékelt területek ellenőrzésének tervezéséről. A további javaslatok végrehajtásának határidőit az intézkedési tervben 2011. október végéig írták elő.
A Fővárosi Önkormányzat vagyonában a közúthálózat jelentős (656 milliárd Ft) értékű vagyonelem, a könyvviteli mérleg szerinti vagyoni értékből közel 30%-ot képvisel. A Fővárosi Önkormányzat közútfenntartási tevékenységének ellátása a 2009. és a 2010. években nem volt gazdaságos, mert a közszolgáltatási szerződésben rögzített feladatellátásért járó szolgáltatási díjat nem előkalkuláció alapján határozták meg. A közútfenntartási feladatok ellátását a Fővárosi Önkormányzat nem ellenőrizte, az elvégzett munkák minőségi színvonala indokolatlan többletfeladatot okozott. A közútfenntartási tevékenység ellátása a 2006-2010. években nem volt eredményes, mert a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. a meghatározott határidőn túl, és nem a műszaki szakmai normáknak megfelelő minőségben valósította meg feladatait, a Fővárosi Önkormányzat felé készített elszámolások megalapozását célzó felmérési naplókban foglalt mennyiségi adatokat becsléssel határozták meg, valamint a Fővárosi Önkormányzat nem biztosította a közutak használati értéke hosszú távú fennmaradásához szükséges összeget.
A helyszíni ellenőrzés megállapításai mellett az Állami Számvevőszék javaslatokat tett a főpolgármesternek – többek között – arra vonatkozóan, hogy rendszeresen tájékoztassa a Közgyűlést a fennálló pénzügyi helyzetről, a bekövetkezett változásokról, az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások teljesítési feltételeiről, továbbá, hogy készíttessen előterjesztést a Közgyűlés részére, amelyben teljes körűen felmérik és bemutatják a Fővárosi Önkormányzat által ellátott önként vállalt feladatokat. Javasolták a főpolgármesternek, hogy kezdeményezze a Közgyűlésnél a közútfenntartási feladat ellátásáért járó szolgáltatás ellenértéke pénzügyi elszámolási rendjének megváltoztatását. Javaslatot tettünk a főjegyzőnek, hogy a költségvetés-tervezés folyamatában, valamint a pénzügyi-számviteli feladatoknál alkalmazott informatikai rendszereknél írja elő az ellenőrzési feladatokat, és működtesse a belső kontrollokat; továbbá, hogy biztosítsa a közútfenntartási feladatok elvégzésének ellenőrzését, gazdaságos és eredményes ellátását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.