A végtörlesztés nyomán nem javul lényegesen a gazdasági szereplők devizapozíciója – mutatott rá Csermely Ágnes, az MNB elemzési központjának igazgatója. Arra is emlékeztetett, hogy a külföldiek még a válság előtti, legjobb időkben sem vállaltak nyitott forintpozíciót. A jegybanki szakértő szerint a gazdaságpolitika kiszámíthatóságát, az iránta tanúsított bizalmat javítani kellene. Vissza kell állítani a pénzügyi közvetítő rendszer sima működését. Koherensebb szabályozási környezetet is sürgetett.
Magyarország számára ugyanaz a kérdés, mint a térség többi országában: hogyan lehet beindítani a növekedést úgy, hogy az egyensúlyi pályán valósuljon meg, ne indítson be újabb egyensúlytalanságokat – vélekedett Irina Ivaschenko, a Nemzetközi Valutaalap magyarországi misszióvezetője. A makrogazdasági és politikai stabilitás kiemelkedő fontossággal bír, általában ez húzódott meg a sikersztorik mögött is – tette hozzá. A gyors reakcióképesség is sok esetben segítette ezeket, főként a legnagyobb hozzáadott értékű, innovatív gazdasági ágazatokban. Magyarország sok korai reformot végrehajtott, főként a liberalizáció terén, de a források iránti verseny során a stabilitás is igen fontosnak bizonyult.
Kitért a pénzügyi rendszert érintő intézkedésekre is az IMF-szakértő, amikor az ország megtorpan a felzárkózó pályán, és egyébként a kkv-k szerepe jelentős a gazdaságban, akkor sokkal diverzifikáltabb finanszírozási lehetőségek szükségesek. Az ördög mindig a részletekben rejlik, tudásban nincs hiány Magyarországon. Az IMF küldöttsége visszatért Washingtonba, és ott tárgyalják tovább a magyar kérelmet, ezért kérdésre sem tudott további részleteket közölni a folyamatban lévő ügyről.
A krízis megemelte az államadósságokat, és ez alól Magyarország sem kivétel, ezért a korábbi kormányok nagyban felelősek – fejtette ki Palotai Dániel, a Nemzetgazdasági Minisztérium Makrogazdasági osztályának vezetője. Az adósságot egyrészt annak nominális csökkentésével, másrészt a GDP növelésével lehet leküzdeni – mondta. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a növekedés és az adósságállomány között negatív irányú kapcsolat van. Rövid távon a szükséges fiskális konszolidáció jelentős növekedési áldozatokkal jár, hosszabb távon azonban ez megtérül, mert adósságszolgálat helyett több forrás jut beruházásokra. Amennyiben a konszolidáció hiteles, akkor lejjebb viszi a hozamfelárakat már rövid távon is.
Ezzel kapcsolatban rámutatott, hogy az Európai Bizottság is 3 százalék alatti hiányt jelzett előre Magyarország számára 2012-re. Emellett a munkahelyteremtést, az aktivitás emelését hangsúlyozta a szakértő, mint a gazdasági növekedést élénkítő tényezőt a következő időszakban, ezt célozta például az szja-rendszer progresszivitásának csökkentése. A kormányzati szakértő pozitív jeleket lát a magyar egyensúlyi problémák alakulásában, de felhívta a figyelmet, hogy az államadósság terén még mindig magasan az egyensúlyinak tartott szint felett van az ország mutatója. Természetesen minden előrejelzésnek van egy határideje, és a kormány jelenleg a szeptemberi állás szerintit használja, a következő számítások már nyilvánvalóan más számokat fog tartalmazni. Ha most végeznék el a becslést, akkor is pozitív lenne a GDP-növekedési előrejelzés, és a költségvetésbe betervezett tartalékok az alacsonyabb növekedésből eredő kiesést.
Csaba László közgazdász hozzászólásában kiemelte a képzési rendszer hiányosságait, mint a gazdasági növekedést gátló tényezőt.
Magyarország számára is tanulságos prezentációt tartott Beynet Pierre, az OECD országtanulmányokkal foglalkozó részlegének osztályvezetője, országok konszolidációs tapasztalatairól. A legtöbb ilyen folyamat gyorsan zajlott le a múltban, ezek azonban általában nem is érintettek túl jelentős összeget, a GDP 2,8 százalékát tették ki átlagban. Vegyesen bevételekre és kiadásokra is épültek. A tapasztalatok azt mutatják, hogy érdemesebb a kiadásokra koncentráltan végrehajtani a lépéseket, az adóemelések miatt ugyanis gyakran megemelkedik az infláció – hangzottak a nemzetközi szervezet képviselőjének tanácsai. A sikeres programok alacsony aktivitás idején indultak, és jelentős szociális kiadáscsökkentést tartalmaztak. Ez utóbbi téren az elmúlt évek magyar folyamatai élen jártak. További lehetőségeket látnak az OECD szakértői a közbeszerzések terén a racionalizálásra.
Barbara Kauffmann, az Európai Bizottság Magyarország makrogazdasági és költségvetési elemzéséért felelős osztályvezetője arra mutatott rá, hogy 2010 előtt az összes magyar gazdaságpolitikai program szinte azonnal kudarcot vallott, ami a hiányszintet és az adósságpályát illeti. Még azonban nem zárható le teljesen ez a fejezet, mert például a jövő évre 3,7 százalékos hiánnyal kalkulálnak 2013-ra az uniós szakértők a magyar hiány mértékét illetően. Jövőre csak egyszeri tételek miatt mehet a túlzott deficit eljárás keretében megkövetelt, 3 százalék alatti szintre. A bevételi oldalon jövőre emelkedés, 2013-ban csökkenés lesz, ám a kiadási oldalon mindvégig enyhe emelkedés várható a jelenlegi számok alapján. Elvárásként megfogalmazta az EU-s szakértő az éveken átnyúló fiskális tervezés erősítését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.