Hatástalan végtörlesztés, rossz adórendszer, nem hiteles gazdaságpolitika - ezeket a hibákat rója fel főként és több helyütt az IMF országjelentése. Az általános bevezető szerint a kormány ambíciózus hiánycélja elérhető lehet, de a megvalósításra kockázatot jelentenek a romló makrogazdasági feltételek és a lehetséges politikai kisiklások. Az egyre bonyolultabb adórendszert felül kell vizsgálni, hogy középtávon növekedéssel lehessen számolni, a tervezett strukturális reformokat teljeskörűen végre kell hajtani, és a munkerőpiac torzításait ki kell küszöbölni - írja a dokumentum.
A felügyeleteknek emellett folyamatosan vizsgálniuk kell a bankok pénzügyi helyzetét, és fel kell készíteniük őket a romló gazdasági helyzetre és finanszírozási nyomásra.
2010-11-ben a költségvetési politika lazító volt, az adócsökkentések 3 százaléknyival járultak hozzá a strukturális hiányhoz, de a 2012-es büdzsé alapjaiban jelent szigorítást a fiskális politikán - áll a jelentésben. A kormányzat vegyesen próbált alkalmazni kedvező reformokat és ellentmondásos intézkedéseket. A Széll Kálmán terv egybevág az IMF javaslataival, de más intézkedések, például a végtörlesztés, a regresszív adózás felé elmozdulás, vagy a munkaerőpiaci beavatkozások rontottak a helyzeten. Ráadásul a fiskális lazítást olyan dolgokkal finanszírozták, mint a különadók vagy a második nyugdíjpillér de facto államosítása - mutat rá az írás, amely a bevezetőjében megemlíti azt is, hogy a piaci indikátorok romlanak, a forint 20 százalékot gyengült, a CDS-felár és a kötvényhozam nőtt, továbbá leminősítések jöttek. A kötvények 37 százaléka van külföldiek kezében, ez magas arány, kockázatot jelenthet - írják.
A fő kihívás midezek miatt az adósságteher kezelése úgy, hogy az nem fojtja meg a növekedést. A 2008-as krízis után most Magyarország egy második kritikus ponthoz érkezett, a külső kereslet meredeken eshet, a kormány szigorít a fiskális politikán, az MNB kamatemelésbe kezdett. Sorsdöntő lesz az intézkedéssorozat, amelynek feladata a stabilizáció, a hitelesség építése, a versenyképesség és az intézmények erejének növelése - közli az IMF.
Ami a költségvetést illeti, a Széll Kálmán tervben leírt megszorításokkal és az áfa-emeléssel a delegáció egyet tud érteni, indokoltnak nevezi az adósságteher és az alacsony mértékű politikai hitelesség fényében. A hiánycél elérése ugyanakkor nehéz lesz: az IMF 3,5 százalék hiányt jósol, a dokumentumban írtak szerint azért, mert konzervatívabban becsüli a makropályát és a tömegközlekedési reform általi megtakarítást. Az adósság továbbra is nyomasztó teher lesz, érzékeny a sokkokra - áll az írásban.
A delegáció ugyanakkor azt javasolja, hogy ne használják el a költségvetési tartalékokat, arra ugyanis a hiánycsökkentéshez szükség van. A tartalék nem elég a nagy makrogazdasági sokkok, költségvetési végrehajtási kilengések kezelésére - írja a dokumentum. Ez utóbbi esetekben az események kimenetele kockára teheti az adósság középtávú fenntarthatóságát. Az IMF-javaslat szerint további pufferre van szükség, így a kormány a változtatások tartósságára tud koncentrálni, ennek eszközéül pedig a kiadások hatékonyságának felülvizsgálatát javasolja. Példákat is említ: adónövelés helyett az állami tömegközlekedés restruktúrálását, az önkormányzati közalkalmazás racionalizálását, a segélyezés átvilágítását sorolja.
A dokumentum szerint mivel a válságadókat 2013-ig ki kell vezetni, a gazdaság növekedése nem segíthet a további hiánylefaragásban. Az IMF megjegyzi azt is, hogy a hazai adózás túl regresszív, vagyis a relatív adóterhelés a kis jövedelműeken nagyobb, mint a tehetőseken, ami negatív hatással van a belső elosztásra és a lehetséges növekedésre. Megemlíti, hogy ugrásszerű emelkedés volt a minimálbérnél, és felhívja a figyelmet a túl bonyolult bérkompenzációs rendszerre, ami a cégek adminisztrációját növeli.
A javaslatok szerint a különadók kivezetése, az egykulcsos adó elemeinek átgondolása, a bér- és kompenzációs reform ésszerűsítése csökkentheti a kedvezőtlen hatást a középtávú növekedési kilátásokra és a szegények életére.
Hozzáteszik azt is: mivel adott a gyenge növekedés, a hitelességre való törekvés támogathatja a költségvetési szigort.
Fiskális ügyekben is konkrét javaslatokat tesz a Valutaalap: szerintük az államadósság növelésének korlátozását hozzá kellene kötni az "output gap"-hez, vagyis a gazdaság tényleges és lehetséges kibocsátása közötti különbséghez, ezzel elkerülve a prociklikus szorítást. Másodsorban az önkormányzatok számára konkrétabb hitelfelvételi szabályokat kellene előírni, leírva azt is, pontosan mi történik nemteljesítéskor. Harmadrészt az IMF aggódik a költségvetési tanács függetlensége és hatékonysága miatt. "A minimum, hogy független elemzésekre legyen lehetőségük minden fiskális kezdeményezésről, azokról is, amik hatása kívül áll a mostani büdzsécikluson." - írják.
Emellett felhívták a figyelmet a bankok kisebb terhelésére, beleértve az adót és a végtörlesztés aránytalan terhét is. Mindez kritikus fontosságú első lépés lehet a növekedés beindítására - közlik.
A bankszektor elemzésénél az írás megjegyzi: az ágazat sokkal erősebb, mint az előző krízis előtt, és az MNB is fejlesztette a beavatkozási lehetőségeit egy rövidtávú FX-swap, devizaátváltási tender intézményével, ami üdvözlendő. Mindazonáltal a különadó és a végtörlesztés meredeken csökkentette a banki profitot, a nyolc nagy bankból négy veszteséges, 14 százalékos a nemteljesítő hitelek aránya - hangsúlyozza a jelentés, mely arra is kitér, hogy nem feltétlen ért egyet abban a kormánnyal, hogy a növekedés gátja a lakossági devizahitel-kitettség és a forintromlás. Az IMF szerint ez nem bizonyított, mert csak a háztartások 15 százalékának van frankhitele, és csupán egy részük van likviditási bajban. A munkanélküliség, magas kamat, alacsony reálbérnövekedés és hanyatló fogyasztói bizalom a fogyasztás gátjai az IMF szerint. A kormány próbálkozása a devizahitelek nyomásának enyhítésére általánosságban hatástalan maradt, a legújabb kísérlet fejlődést jelent, de még messze áll a legjobb gyakorlattól - fogalmaz a jelentés. A dokumentum szerint ugyanakkor a kormány nem fogadta el azt az IMF álláspontot, hogy a magyar beavatkozás a terhek kezelésére nem hozott valódi eredményt. Az eszközkezelő enyhíthetett ugyan a feszültségen, de a dokumentum szerint a végtörlesztés "aggodalmat keltő, 25 százalékos adósságleírást jelent. a pénzügyi szektor stabilitását fenyegette és további forintromlást okozott." Az IMF azt írja, egy önkéntes, korlátozott és jól megtervezett adósságátütemezés segíthetne igazán. Ehhez három elvet kell szem előtt tartani: legyen önkéntes alapú úgy, hogy egyeztetnek a bankokkal és tiszteletben tartják a magánjogi szerződéseket. Másodsorban csak a bajba jutottaknak szóljon, harmadrészt a terhet osszák el a résztvevő ágazatok között is és időben is.
A monetáris politika elemzésekor azt írják, hogy a jegybanki devizatartalék nem elegendő nagy manőverekre. A GDP 45 százalékát kitevő rövidlejáratú külső adósság nagymértékben igénybe veheti a tartalékot, továbbá a MOL-részvényvásárlás és a végtörlesztés jegybanki devizaváltása is jelzi: váratlanul jelenhet meg nagymennyiségű tartalék-igénybevétel. Az IMF hosszan sorolja aggodalmait az MNB-t illető jogszabályváltozások miatt, ezek már részleteiben is ismertek.
Ami a strukturális kérdéseket illeti, ezek aggodalomra adhatnak okot a hosszútávú növekedést illetően. A befektetést és munkaerőt sújtó akadályok különösen aggályosak, az építőipar a 2005-ös csúcsának csak 55 százalékát éri el, az élőmunka produktivitása stagnál 2006 óta, a régióban a legrosszabb, a nagy autóipari befektetések (összesen 2,3 milliárd euró értékben 2010-13 között) húzhatják fel az ágazatot - sorolja a dokumentum. A két legproblémásabb faktor az IMF szerint az adókulcsok és adószabályozás. Hozzáteszik: a munkaerőpiacot illetően fejlődés tapasztalható, a Széll Kálmán tervvel a kormány elkezdte lebontani az akadályokat, például rokkantnyugdíj, a tb-kiadások, a segélyezés átvilágításával. Az IMF szerint ugyanakkor ezeket a jó irányú intézkedéseket aláaknázza a minimálbér adómentességének kivezetése és a munkaadói tb-hozzájárulások emelése.
Összegzésében az IMF leszögezi: olyan politika csökkentheti a piacvesztés kockázatait, amely elkerüli az elmúlt évek ad-hoc intervenciós intézkedéseit, és erősíti a gazdasági intézményrendszert.
A tervezett költségvetési megszorításra szükség van - véli az írás. Magyarország az adósságteher, hitelességi deficit és a növekvő finanszírozási nehézségek miatt nincs abban a helyzetben, hogy anticiklikus fiskális politikát alkalmazzon. Ráadásul deficiteljárás van, veszélyben vannak az uniós kohéziós pénzek - hangsúlyozzák.
A dokumentum szerint a fiskális politika regresszív, túl bonyolult és torzító lett. Felül kell vizsgálni az egykulcsos adó elemeit, a válságadókat csökkenteni kell, az állami transzfereknél meg kell vizsgálni, ki kaphatja meg ezeket, a közalkalmazást és a tömegközlekedést racionalizálni kell.
A hatósági szabályozóknak proaktívnak, a problémákat megelőzőnek kell lenni, fontos,hogy a bankoknál biztosítsák a tőkét és likviditást. A minimum likviditása ráta bevezetése üdvözlendő, de csökkenteni kell a banki különadót és be kell fejezni a végtörlesztéssel kapcsolatos intervenciót.
Ha erős keretterveket látunk, egy elővigyázatossági hitelmegállapodás enyhíthet a fenti kényszereken - zárul a dokumentum.
Hajszálnyit növekedhetünk
A Nemzetközi Valutaalap alapesetben – szemben a legtöbb nemzetközi szerevezettel – úgy számol, hogy idén nem süllyed recesszióba a magyar gazdaság. Alapesetben szerény, 0,3 százalékos GDP-növekedést vetítenek előre. Az EBRD keddi elemzése szerint 1,5 százalékkal eshet vissza idén a magyar gazdaság. Jövőre az IMF szerint 1,5 százalékra gyorsulhat a gazdaság növekedési üteme.
Az előrejelzés szerint a nettó export többlete tartja pozitív tartományban a gazdasági növekedést. A magánfogyasztás 1, a közösségi fogyasztás 0,8, míg a beruházások 0,5 százalékos visszaesését várják az elemzők. Az export 6,5, az import pedig 5,7 százalékkal javulhat az előző évhez képest.
Az infláció idén 5 százalékon alakulhat, amely jelentősen meghaladja a Magyar Nemzeti Bank 3 százalékos célját, és 2013-ban átlagosan 3,7 százalék lehet a pénzromlás üteme. Az idei év végén 4,8, a jövő év végére 3,4 százalékos inflációt vár az IMF. Az MNB ugyanakkor úgy látja, hogy 2013-ban elérhető a 3 százalékos cél.
A valutaalap előrejelzése szerint a munkanélküliség kétszámjegyű marad: 2012-re 11,5, míg jövőre 11 százalékos rátát várnak.
A költségvetés többlete (maastrichti, EU-s módszertan szerint számolva) tavaly a GDP 3,5 százaléka lehetett, azonban a jelenlegi pályán haladva idén már nem tudunk belül maradni az EU által várt 3 százalékos deficitküszöbön. Ebben az évben 3,5, jövőre pedig 3,7 százalék lehet a GDP-arányos deficit. Az IMF feltételezése szerint még 2016-ban sem kerül 3 százalék alá a költségvetési hiány.
Mindemellett, az IMF 2011 végére 77,7 százalékos államadósságot vár, amely idén 75,7 százalékra csökkenhet, jövőre pedig 75,3 százalék lehet a mutató.
Válságszcenárió
A negatív makrogazdasági pályán haladva 3,4 százalékos gazdasági visszaesésre számít az IMF, azonban jövőre ebben az esetben is növekedésre lehet számítani, 1 százalékos növekedéssel.
A válságszcenárió megvalósulása esetén a belföldi kereslet 3,7 százalékkal csökkenhet idén, és a teljes fogyasztás 3,4 százalékkal zsugorodhat.
Ebben az esetben a költségvetés egyenlege teljesen elcsúszna, a GDP-arányos deficit 5,8 százalékon alakulna. Emlékezetes, az Európai Unió pénzügyminisztereinek tanácsa (Ecofin) éppen tegnap fogadta el, hogy lépjen új szakaszba a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás, ugyanis az EU-ba való belépésünk óra nem tartjuk be a 3 százalékos hiányküszöböt.
Tavaly csak azért alakulhatott ki többlet, mert jelentős, egyszeri tételek – nagyrészt a nyugdíjpénztári vagyon csaknem teljes átvétele – segítették a büdzsét.
Jövőre 7,1 százalékos kormányzati deficit alakulhat ki, ha megvalósul a negatív szcenárió.
Ebben az esetben az államadósság pályája sem lenne csökkenő. Idén 84,2 százalékra emelkedhet az adósság a tavaly év végi 77,6 százalékról, jövőre pedig 87,5 százalékra kúszhat fel a mutató a GDP arányában.
Lépéseket kell tenni
Magyarországnak kézzelfogható lépéseket kell tennie és erős elkötelezettséget kell mutatnia az összes politikai kérdésben, mielőtt a Nemzetközi Valutaalappal elkezdődnek a tárgyalások – mondta Christoph Rosenberg, az IMF magyarországi misszióvezetője.
Magyarországnak változtatnia kell a politikán, amely egyszeri intézkedésekre támaszkodik, mint például a speciális ipari adók, hogy visszaállítsák a befektetői bizalmat – mondta Rosenberg egy interjúban.
A szakértő szerint Magyarországnak nincs tere arra, hogy fiskális ösztönzést hajtson végre, valamint a jegybanki alapkamat csökkentésére sincs lehetőség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.