A felmérés eredményét ismertető közlemény szerint 2011-ben a magyar lakosság átlagosan 18 százaléka rendelkezett valamilyen banki megtakarítással, ez az érték 2004 óta a legalacsonyabb, alulmúlja a 2008-2010 közötti válságos időszak megtakarítási arányszámait is.
A megtakarítási formákkal szemben elvárás a viszonylagos biztonság, rugalmasság és mobilizálhatóság. Továbbra is a bankbetét a vezető megtakarítási forma, a megtakarítók több mint 60 százaléka pénzét valamilyen betétben tartja. Érezhetően csökken az életbiztosítások és önkéntes nyugdíjalapok népszerűsége, 2011-ben a megtakarítók kevesebb, mint egynegyede rendelkezett valamelyikkel e két hosszabb távra szóló termék közül. Majd minden hatodik személy "otthon, a párnában", azaz készpénzben halmozza fel a hónap végén megmaradt összegeket.
A megtakarítási szokások változását több tényező alakítja. A megtakarítások mértéke és szerkezete függ a jövedelmi lehetőségektől, a kockázatvállalási hajlandóságtól, a megélhetési költségek, illetve az általános fogyasztói bizalom alakulásától is. A nehezen kiszámítható gazdasági környezet, a valutaárfolyamok és a fogyasztói árak emelkedése sok családban okozott komoly bizonytalanságot, mindez tükröződik a megtakarítási célok és a megtakarítási eszközök választásában is - ismerteti a cég.
Az elmúlt négy év adatai alapján továbbra is a váratlan kiadásokra való felkészülés a legfontosabb (59 százalék). Lényegesen kevesebben tudnak spórolni a gyerekek jövőjére, míg 2008-ban és 2009-ben még 39, illetve 40 százalék, az elmúlt két évben már csak 34, illetve 35 százalék. A nyugodt nyugdíjas évek biztosítását tavaly 34 százalék jelölte meg megtakarítási célként, az azt megelőző három évben 34, 37, illetve 33 százalék.
Lakásfelújításra az utóbbi két évben a megkérdezettek 16 százaléka takarékoskodott, míg az előző két évben 22, illetve 19 százalék. Lakásvásárlásra 2008-ban 16 százalék gyűjtött, 2009-ben, a válság kitörését követő évben 12 százalék, az utóbbi két évben egyaránt 14 százalék.
Az utóbbi négy évben leginkább az üdülési, az autóvásárlási célú megtakarítások szorultak érezhetően vissza - négy év alatt 15-ről 10, illetve 9-ről 5 százalékra -, de kevesebben gondolhatnak arra is, hogy műszaki cikk vásárlása céljából tegyenek félre (a 2008. évi 8 százalékkal szemben tavaly 3 százalék).
A GfK Hungária Retail Banki Monitor (RBM) kutatása 1995 óta vizsgálja folyamatosan a magyar banki és pénzügyi piacot. A kutatás kéthavonta 1000 fős reprezentatív felmérés keretében vizsgálja a banki termékek használatának és a bankok ismertségének, megítélésének jellemzőit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.