A Reuters által megkérdezett elemzők átlagosan 5,5 százalékos áremelkedést vártak, így az adag negatív meglepetést okozott. Ez továbbra is óvatos monetáris politikát indokol.
Egy hónap alatt – 2012. júniushoz viszonyítva – a fogyasztói árak 0,1 százalékkal csökkentek. Ezen belül az élelmiszerek ára 0,2 százalékkal esett vissza. A főcsoportok közül a szolgáltatások drágultak a legnagyobb mértékben, 0,8% százalékkal, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért átlagosan 6,7 százalékkal kellett többet fizetni. A szeszes italok, dohányáruk esetében szintén áremelkedés volt megfigyelhető (0,5 százalék). A tartós fogyasztási cikkek ára nem változott az előző hónaphoz képest. A nyári kiárusítások következtében a ruházati cikkek ára átlagosan 2,2 százalékkal csökkent. Az üzemanyagok ára 2,5 százalékkal csökkent. A háztartási energia körében kis mértékű árcsökkenés volt megfigyelhető (0,3 százalék).
Tizenkét hónap alatt, 2011. júliushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 6,1 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a tojás (34,4 százalék), a sertészsiradék (24,3 százalék), a csokoládé, kakaó (20,2 százalék), a kávé (12,5 százalék) ára. Árcsökkenés következett be a liszt (10,7 százalék) esetében.
Az átlagosnál nagyobb mértékben, 14,1 százalékkal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk ára. Szintén átlag felett, 12,2 százaékkal nőtt a járműüzemanyagok ára, a gyógyszerek, gyógyáruk 4,2 százalékkal drágultak. A háztartási energia átlag feletti 6,3 százalékos áremelkedésén belül a palackos gáz 11,3 százalékkal, a távfűtés 8,4 százalékkal drágult. A szolgáltatások esetében 4,1 százalékos volt az áremelkedés mértéke.
Az EU 27 tagországában 2012. júniusban a fogyasztói árak – az előzetes harmonizált adatok szerint – átlagosan 2,6 százalékkal voltak magasabbak, mint 2011. júniusban. A legkisebb áremelkedést Svédországban (0,9 százalék) és Görögországban (1 százalék), a legnagyobbat Magyarországon (5,6 százalék) mérték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.