BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elbuktuk a kétszázmilliárdos pert

ÁFA-vita: sürgősen új projekteket kell kiírni, hogy az ország ne veszítsen uniós forrást.


Nem lehet az uniós finanszírozású hazai közlekedési projekteknél az áfát EU-forrásból elszámolható költségként figyelembe venni – mondta ki tegnapi ítéletében az EU Törvényszéke. A precedensértékű ítélet mintegy 200 milliárd forintnyi EU-támogatás sorsát veszélyezteti. Hazánknak ugyan visszafizetési kötelezettsége nincs, azonban a 200 milliárdos keret terhére kiváltó projekteket kell indítani, hogy a kérdéses EU-forrás ne vesszen el az ország számára. A kormány fellebbezhet az ítélet ellen.

Elutasította az EU Törvényszéke Magyarország azon keresetét, amely arra irányult, hogy két hazai uniós finanszírozású közlekedési projektnél az áfát is EU-forrásból elszámolható költségként lehessen figyelembe venni. Miután az áfa projektköltségként való elszámolását általános gyakorlatként alkalmazza az ország a többi EU-finanszírozású közlekedési projekt tekintetében is, így a per precedensértékűnek számít, és összességében mintegy 200 milliárd forint EU-támogatás sorsa került veszélybe.

 E keret terhére sürgősen új pályázatokat kell kiírni, hogy az ország ne veszítsen EU-forrást a jelenlegi hétéves, 2007-2013 közötti uniós költségvetési időszakban, ha a kormány úgy dönt, hogy nem fellebbez a döntés ellen. A fellebbezésre vonatkozó kérdésünkre a Nemzetgazdasági Minisztérium azt közölte, hogy a kormánynak két hónapja van annak eldöntésére, hogy él-e a jogorvoslati lehetőséggel. Ha nem lesz fellebbezés – amelynek kimenetele eleve bizonytalan –, akkor a forrásvesztés elkerüléséhez az is szükséges, hogy az új projektek esetében a támogatási szerződéseket 2013 végéig meg lehessen kötni, majd 2015 végéig a pénzügyi zárásra is sor kerüljön.
Hazánk még 2010 februárjában, illetve szeptemberében indított pert az Európai Bizottság ellen az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának megépítése, illetve a Kelenföld-Székesfehérvár-Boba vasútvonal átépítése ügyében, ugyanis a brüsszeli testület elvonta a projektek EU-támogatási összegéből az áfára elkülönített részt, miután hazánk az áfát is az elszámolható költségek közé sorolta. A magyar álláspont szerint a két projektnél azért vették az áfát is elszámolható költségként figyelembe, mert az építtető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót.
A hazai jogszabályok szerint ugyanis a NIF nem tartozik az áfa-törvény hatálya alá, így nem igényelheti vissza az adót. Papíron tehát a hazai gyakorlat megfelelt volna az uniós jogszabályoknak, ugyanis az lehetővé teszi, hogy a vissza nem igényelhető áfát támogatható projektköltségként vegyék figyelembe. Brüsszel szerint azonban az áfa megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában végső soron az autópálya, illetve a vasútvonal használóira hárul, így a beruházás fázisában felmerült áfából eredő költségek valójában visszaigényelhetők, függetlenül attól, hogy hazánkban az építtető és üzemeltető cég nem ugyanaz.
A törvényszék tegnapi ítéletében elutasítva a magyar keresetet a bizottságnak igazat adva kimondta: a perekben érintett beruházásokhoz kapcsolódó áfa a későbbi használói díjfizetésekből megtérül, és ezért az uniós forrásokból nem támogatható kiadásnak minősül.
Az ítélet miatt veszélybe került 200 milliárdos összeg úgy adódik össze, hogy az összes olyan közlekedési projektnél nem lehet az áfát EU-forrásból elszámolható költségként figyelembe venni, ahol valamilyen formában majd díjat szednek a közutak vagy vasútvonalak használóitól, így az összes autópálya-, illetve vasúti beruházás, valamint az 1-2-3 számjegyű, az elektronikus útdíj által érintett közutak fejlesztése ide sorolható - tájékoztatta korábban lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.

Visszafizetni nem kell
A kormányzat a két projekt vitatott áfaköltségeire az Európai Bizottság álláspontjának megfelelően a per lezárultáig nem számolt el uniós forrást, így hazánknak az ítélet következtében nincsen visszafizetési kötelezettsége – közölte lapunk érdeklődésére a Nemzetgazdasági Minisztérium.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.