A Közös Agrárpolitika (KAP) támogatásai nem vethetőek össze a kohéziós alapok forrásaival – jelentette ki nemrégiben Czerván György. Az agrárgazdaságért felelős államtitkár egy a múlt héten Varsóban, a Visegrádi Csoport agrárminisztereinek részvételével megtartott egyeztetésen azt is leszögezte: a KAP, ezen belül különösen a közvetlen támogatások forrásainak az élelmezésbiztonsághoz és a fenntartható fejlődéshez kapcsolódó célkitűzésekkel összefüggésben legalább a jelenlegi szinten kell maradniuk.
A szilárd magyar álláspont a szakmai szervezetek szerint egyre kevésbé tartható. Az Európai Bizottság által eredetileg a következő hétéves ciklusra javasolt 1033 milliárd eurós főösszegéből egyre-másra faragnának le összegeket a különböző javaslatok. A megszorítások elsősorban a kohéziós kifizetéseket érintik, ám Herman Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke által a közelmúltban beterjesztett javaslata szerint a közös agrárpolitika, a halászat és a környezetvédelem fejezetét is 25,5 milliárd euróval csökkentenék. Hogy pontosan mennyit kap majd Magyarország ezen a címen 2014 után, ma még nem tudható, de bizonyosnak látszik, hogy a vidékfejlesztésre 2007–2013 között fordított 1450 milliárd forint, és az ugyanebben az időszakban közvetlen kifizetésekre szánt 2 ezer milliárd csökkenni fog. Ez becslések szerint elérheti akár a 150–200 milliárd forintot is.
A veszteséget különösen az fokozza, hogy egy éve az Európai Bizottság beterjesztése után még arra lehetett számítani, hogy Magyarország lényegében szinten tudja tartani támogatásait, amely a válságos időkben relatív nyereségnek minősült volna. Az akkori elképzelések értelmében a magyar boríték alig észrevehetően, mindössze 0,28 százalékkal lett volna vékonyabb.
„Az, hogy az új költségvetési ciklusban Magyarország lényegében megőrizze pozícióit az agrárkifizetéseket illetően, mára nem tartható. A válság miatt előkerülnek azok az országok, akiknek eddig az átállás nem jelentett volna veszteséget” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Horváth Gábor. A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára hozzátette: „a később csatlakozott, vagy korábban rosszabb pozíciót elért országok esetében így is lesz felzárkóztatás, így előreléphet Románia, Bulgária és Lengyelország is."
A főtitkár szerint valószínűbb, hogy a vidékfejlesztési forrásokat veheti vissza az unió. „A vidékfejlesztési pénzek és a közvetlen agrártevékenységekhez kapcsolódó támogatások együtt alkotják az agrárkasszát, de mivel az EU-ban a kohéziós gondolat gyengül, valószínűleg az előbbi fog igazán csökkeni” – vélekedett Horváth Gábor, aki szerint ezzel épp a fejlesztésekre fordítható források vesznek el. „Remélhetőleg ugyanakkor nem csökkennek majd érdemben a közvetlen agrártevékenységhez kapcsolódó támogatások, amelyek ma már csupán költségtérítésnek tekinthetők” – tette hozzá Horváth Gábor.
„Az ország érdeke inkább az lenne, hogy lehetőség szerint az agrárkassza maradjon minél magasabb szinten, és a kohéziós forrásokban engedjünk" – fejtette ki véleményét lapunknak Raskó György. „Okosan felhasználva kevesebb kohéziós pénz is elegendő volna, az agrárpénzek kifizetése ugyanakkor a magyar agrárium számára létkérdés" – jelentette ki az agrárközgazdász. Raskó ezzel együtt is úgy véli, Magyarország veszít pozícióiból. „Ha az agrárkifizetések 10 százalékkal csökkennének, még nem szólhatnánk egy szót sem" – fogalmazott.
A csökkenés Raskó György szerint azért is elkerülhetetlen, mert Magyarország nem tudta kihasználni a korábbi, viszonylag magas kvótákban rejlő lehetőségeket. „A 2004-ben elért nagyon jó pozíciók megalapozatlannak bizonyultak, Magyarország a kvótákhoz kapcsolódó támogatásokat az alacsony szintű termelése miatt rendre nem tudja igénybe venni. A tejkvótát például hozzávetőleg 70 százalékban teljesítjük, ezt pedig Brüsszelben is látják.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.