Állami fenntartásba kerültek január elsejétől az eddig önkormányzati működtetésű közoktatási intézmények, év elejétől az iskolákat a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ vette át. A háromezer fő alatti települések intézményeinek működtetését így teljes egészében az állam látja el, míg a nagyobb városok iskoláinál főszabály szerint csak a pedagógiai dolgozók munkáltatója, a működtetés továbbra is a helyhatóság feladata. A nagyobb települések közül azonban több száz már korábban jelezte: nem csak a pedagógiai feladatokat, hanem az intézmények minden gondját átadná az államnak, a változás tehát nem csupán a falvak iskoláit érinti. Az intézmények állami fenntartásba vétele azonban okoz némi bizonytalanságot.
Az egyik legtöbb kérdést felvető probléma, hogy január elsejétől nincs érvényes munkaköri leírásom, vagyis nem vagyok tisztában a hatáskörömmel, azt sem tudom, hogy nyilatkozhatok-e a sajtónak – nyilatkozta lapunknak az egyik oktatási intézmény vezetője. Hozzátette: ennek értelmében január elsejétől nem is igazgatóként, hanem intézményvezetőként dolgozik, ám, hogy ez mit takar, azt még nem tudja.
Az egyes intézmények vezetői kaptak ugyan egy levelet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól. Ez tartalmaz egy mellékletet, ebben a KIK összefoglalta azokat a leggyakoribb eseteket, amelyek mindennapi szakmai munka során a munkaszervezési feladatok gyakorlásával összefüggésben megjelenhetnek. „A KIK kérte, hogy az egyes ügytípusnak megfelelően járjunk el, esetenként saját hatáskörben, mi az, amiben egyeztessünk a tankerületi vezetőkkel, és mi az, amiben nem dönthetünk. A levél azt is tartalmazza, hogy lehetőség szerint tegyünk mindent ugyanúgy, ahogy eddig tettünk” – tette hozzá informátorunk, aki szerint vannak ugyanakkor napi problémák, amelyekre nézve nem kaptak útmutatást. „Egy kollégánk megvette a buszbérletét. Korábban ezt aláírtam, és a pénztár kifizette neki. Most az ilyen igényeket minden hónap tizedikéig kell összegyűjteni, és a tankerületnek továbbítani. Csakhogy egy kis keresetű tanár számára ez a késlekedés gondot fog jelenteni hónap végén” – említ példát az intézményvezető, aki szerint „mindennap van valami, amit alá kell írni, de nem tudjuk, hogy megtehetjük-e.”
Az igazgató ugyanakkor hozzátette: „Nincs káosz, a szülők és a gyerekek nem éreznek semmit a változásból, de a bizonytalanság fennáll. A tankerületek részéről ugyanakkor látjuk a segítő szándékot, keresik a megoldásokat a kérdéseinkre, de úgy tűnik, ezekből nem egyre nincs megoldás.”
PDSZ: „Nehezen, de menni fog”
Óriási erőfeszítések árán, de működni fog a rendszer, ez biztosra vehető – nyilatkozta lapunknak Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke. „Az hogy a cél, vagyis az oktatás színvonalának javulása, vagy az esélyegyenlőség erősödése megvalósul-e, ma még nem eldönthető.” Az elnök hozzátette: „az intézmények átvételének fedezetét a költségvetésben továbbra sem látjuk. Valószínűleg júniusig nem változnak érdemben a dolgok, de hogy mi lesz szeptembertől, az egyelőre kérdéses.”
„A tankerületi vezetők naponta több kérdést is kapnak az intézményvezetőktől, ám erre többnyire nem tudják a választ. Ők is felhívják a feletteseiket, és az eredménnyel egy-két napon belül visszatelefonálnak az intézményvezetőknek” – érzékeltette a helyzetet lapunknak Somogyi László. Az Oktatási Vezetők Szakszervezetének elnöke hozzátette: „valóban nincs káosz az oktatásban, de azért nincs, mert az iskolaigazgatók mindent ugyanúgy csinálnak, ahogy eddig. Csakhogy ez már nem jogszerű, ezért a döntéseik miatt elvileg felelősségre vonhatók. Az esélye megvan, hogy mindenkit sakkban tartsanak” – fogalmazott az elnök.
Somogyi példát is említett: „a korábbi igazgatók ma már nem dönthetnek például a beszerzésekről egyelőre egy bizonyos értékhatár felett sem. Ha tehát a tanárok dolgozatot akarnak fénymásolni, az igazgató nem adhat engedélyt másolópapír vásárlására.”
Somogyi László szerint a KIK által az intézményvezetőknek küldött levél iránymutatásnak jó, de jogszabálynak vagy utasításnak nem tekinthető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.