Az induló adósságráta emelkedése irányába hatott ugyanakkor, hogy a nominális GDP jelentős mértékű, lefelé történő revíziója következtében az adósságráta emelkedett. Ennek hatására a 2011-es GDP-arányos adósság 0,8 százalékponttal emelkedett.
A bruttó adósságráta így csökkenő mértékben, de jelentősen meghaladta a hazánk számára releváns küszöbértékeket: mind a maastrichti szerződésben szereplő 60 százalékos, mind a 2012-től hatályos Alaptörvényben rögzített 50 százalékos szintet. Az Alaptörvény a küszöbérték eléréséig az adósságráta – árfolyamváltozás nélkül számított – csökkentését is előírja, de 2012-ben a GDP-visszaesés következtében életbe lépett a szabály mentesítő záradéka.
Több egyedi tényező is hozzájárult az adósság csökkenéséhez az év folyamán. A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap a GDP 0,9 százalékát kitevő mértékben járult hozzá a lejáró adósság törlesztéséhez, és további 0,25 százalék értékben vásárolt vissza állampapírokat.
A 2012-ben átlépő magánnyugdíj-pénztári tagoktól a Nyugdíjreform Alapba került és megsemmisített állampapír-állomány további 0,1 százalékponttal csökkentette az adósságot. Végül 2012. decemberben a központi költségvetés a GDP 0,3 százalékának megfelelő állományt előtörlesztett az 5000 fő alatti önkormányzatok adósságából – írja az MNB.
Hogy hatott a nyugdíjpéntek átvétele?
2011-2012-ben a magán-nyugdíjpénztári tagok döntő része átlépett az állami nyugdíjrendszerbe, és ezzel párhuzamosan a magán-nyugdíjpénztárak átadták a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap részére az átlépő tagokhoz tartozó, a GDP közel 10 százalékára rúgó portfoliót. A portfolió felhasználása jelentős, a GDP közel 8 százalékát kitevő mértékben járult hozzá az adósságráta mérséklődéséhez.
Az adósságcsökkentő hatás alapvetően az alábbi három csatornán keresztül érvényesült:
1. a GDP közel 5 százalékával megegyező állampapír-állományt vont be az ÁKK, és így közvetlenül csökkentette a fennálló adósságot;
2. az ÁKK állampapírokat vásárolt vissza és hiteleket törlesztett a GDP 1,2 százalékát kitevő értékben;
3. 2011-ben a költségvetés a GDP 1,6 százalékával egyező összeget számolt el bevételként, ami a hiányt, és így a kibocsátandó adósságot mérsékelte. Ezen felül a GDP mintegy 2 százaléka értékű értékpapír és betét áll még az Alap rendelkezésére, ami a jövőben szintén az adósság csökkentésére fordítható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.