Állambiztonsági okból nem kell alkalmazni a közösségi közbeszerzést az e-útdíj fizetés kialakításához szükséges eszközök és szolgáltatások beszerzésére – áll a legutóbbi Magyar Közlönyben megjelent kormányrendeletben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nincs szükség nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatására, hanem az állam olyan cégeket hívhat meg a kabinet, melyek átmentek a nemzetbiztonsági átvilágításon. Így felgyorsulhat ugyan elméletileg az eljárás, de az államnak a szerződés részleteit sem kell nyilvánosságra hoznia.
Az indoklás szerint a közbeszerzési törvény felhatalmazza a kormányt, hogy a minősített adatot, illetve alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő, vagy különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzések sajátos szabályait meghatározza. Ezeket a sajátos szabályokat egy 2011. októberi kormányrendelet tartalmazza, amely – egyebek mellett – előírja az ajánlattevők nemzetbiztonsági vizsgálatát. A rendelet kimondja: a közösségi beszerzések eljárási szabályait nem kell alkalmazni azokra a beszerzésekre, melyek esetében a kormány rendeletében megállapította, hogy a közösségi beszerzés szabályainak alkalmazása olyan információk átadására kötelezné Magyarországot, amelyek felfedése ellentétes az állam biztonságához fűződő alapvető érdekével. A kormány pedig mostani rendeletében a megtett távolsággal arnyos útdíjak beszedésére alkalmas – az ellenőrzést is magában foglaló – integrált elektronikus díjszedési rendszer kialakításához szükséges eszközökre és a kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó beszerzéseket ebbe a körbe sorolta.
A 2012 májusi kormánydöntés alapján a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre használatarányos útdíjfizetési rendszer elvileg júliusig kellene kiépíteni a 6318 kilométeres közúthálózaton. Az idén 75, jövőre pedig 150 milliárd forint bevételt reméltek a díjbeszedésből, a költségeket 42 milliárd forintra tervezte a kormány.
Az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) négy pályázót kér fel ajánlattételre tavaly novemberben ajánlattételre, amelyből a legjobbat 34,89 milliárd forinttal a Getronics Magyarország adta, de a cég idén januárban nem írta alá a szerződést. A miniszterelnök erre azt közölte, hogy a rendszer kiépítését a kormány megoldja saját hatáskörben.
A héten egyébként Oláh Lajos, a Demokrata Koalíció országgyűlési képviselője arról érdeklődött írásbeli kérdésben, hogy „ki kapja azt a 7 milliárdot, amennyivel drágábban épül az e-útdíj?” Azt is firtatta, hogy a rendszer kiépítését 42 helyett 35 milliárdért vállaló Getronics alvállalkozói megfenyegetése miatt lépett vissza, s az ügyben indult-e vizsgálat.
Németh Lászlóné válaszában azt írta, hogy a Getronics visszalépésével kapcsolatban további információgyűjtés szükséges, hogy hely van-e büntetőeljárás kezdeményezésének. A nemzeti fejlesztési miniszter szerint az e-útdíjra kiírt tender a kormány önhibáján kívül volt eredménytelen, a rendszer megvalósítása pedig a „korábbiakban és jelenleg is a jogszabályi keretek között, szabályosan zajlik". Némethné hangoztatta, hogy a projekt keretösszege változatlan, azaz 42 milliárd forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.