BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lesz reklámadó, de szükséges?

Elsősorban a nagy kereskedelmi tévéket érintheti rosszul a reklámadó, amelynek tervét pénteken tette közzé a kormány. Kérdéses, szükség van-e egyáltalán az új adónemre, vagy enélkül is kikerülhet az ország a kilenc éve tartó uniós túlzottdeficit-eljárás alól.

„A magyar RTL Csoport megdöbbenéssel értesült az Európában példa nélküli új adófajta tervéről” – közölte az M-RTL Zrt azt követően, hogy a kormány pénteken közzétette a reklámadó terhét, amely a legsúlyosabban a legnagyobb nézettségű hazai csatornát érintené. A társaság távozását sem zárta ki: „A magyar RTL Csoport szoros figyelemmel követi a törvényjavaslat alakulását és minden opciót mérlegel a további magyarországi működésével kapcsolatban” – áll közleményükben.

Az RTL fő riválisa, a TV2 valamivel óvatosabban fogalmazott, emlékeztetnek ugyanakkor az ágazat helyzetére: „A reklámpiacból élő TV2 sokmilliárdos veszteségbe fordult az elmúlt két évben. A reklámadó terve váratlanul érte a csatornát, nagyságrendje meglepő és elfogadhatatlan” – fogalmaznak.

A Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken délután – Orbán Viktor miniszterelnök és Varga Mihály, a tárca vezetőjének egyeztetése után – tette közzé a reklámadóról szóló javaslatát. E szerint a közterhet a reklám közzétejővének, vagyis a sajtóterméknek, közterületi hirdetőnek kell megfizetnie, az adó alapja a hirdetésből származó árbevétel. Az adó sávosan emelkedik: mértéke az adóalap 1–5 milliárd forint közötti részének 1 százaléka, 5–10 milliárd között a mérték 10, míg a 10 milliárd forint fölötti részre 20 százalék.

„Még elemeznünk kell a kormány reklámadó tervezetét, de az biztos, hogy a két nagy kereskedelmi televízió biztosan a legnagyobb adófizetők közé fog tartozni” – mondta lapunknak Balogh Virág. A Magyar Reklámszövetség főtitkára szerint az online és a nyomtatott sajtót is drasztikusan érintheti az új adó. Megerősítette: legrosszabbul az RTL Klub járhat, amelynek éves szinten 30 milliárd forint árbevétele származhat reklámból. Ez alapján 4 milliárd forint reklámadó terhelheti. A 2011-ben 8,9 milliárd forintos veszteséggel záró TV2-nek szintén nagyon rossz hír a kormány tervezete: 20 milliárd forint körüli reklámbevétele után 2 milliárd forintot kell a költségvetésnek átutalnia. A hirdetési piac amúgy évek óta zsugorodik, így még rosszabb folyamatokat generálhat a reklámadó.

Az Európai Unió követeli megszorítások bevezetését,  ám az EU „ha a feje tetejére áll is”, a kormány akkor sem fog a magyar családoktól több adót behajtani – indokolta Selmeczi Gabriella, a Fidesz szóvivője a reklámadóról szóló törvényjavaslatot. Hasonlóan fogalmazott Rogán Antal, a Fidesz parlamenti frakciójának vezetője, és a törvénytervezet sem reklámadóról szól, a címe hivatalosan törvény „a túlzottdeficit-eljárás lezárása érdekében meghozandó intézkedésekről”. Banai Péter Benő, a Nemzetgazdasági Minisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára a Duna Tv Közbeszéd című műsorában úgy nyilatkozott: a törvénytervezet elkészítése annak jele, hogy a kormány tettre kész az eljárás megszüntetése érdekében.

Maga az Európai Bizottság még nem nyilatkozott arról, ezzel a konkrét intézkedéssel hazánk mennyivel kerül közelebb a 2004 óta tartó eljárás lezárásához, ám még a tervezet közzététele előtt kiszivárgott, hogy a Magyarországról szóló, szerdára várható országértékelésben már javaslatot tesznek erre. Legalábbis a BruxInfo erről írt. A brüsszeli szakportál szerint a bizottságot a kormány által bejelentett, három lépésből álló csomag győzte meg arról, hogy a tavalyi év után 2013-ban és 2014-ben is a 3 százalékos elvárt szint alatt marad az államháztarátsi hiány.

Más kérdés – utal rá a BruxInfo –, hogy a beígért, és most törvényjavaslat formájában részben realizálódott harmadik fokozat, vagyis a tranzakciós adó emelése, illetve egy reklámadó kivetése aligha nyeri el a bizottság tetszését. Brüsszelben ugyanis elsősorban a kiadások csökkentését látnák szívesebben újabb bevételnövelő intézkedések helyett.

A kormány egyébként szerdán vitatja meg a tervezetet, azt is hogy – mint Banai Péter Benő fogalmazott – „hogy életbe lép-e, és ha igen, mikor”. Vagyis ugyanazon a napon, amikor az Európai Bizottság közzéteszi majd Magyarországra vonatkozó ajánlását.


Zsugorodó piac

Tavaly mintegy 2,9 százalékkal zsugorodott a hazai reklámköltés, amelynek összege 174 milliárd forint volt. Továbbra is a televíziós szegmens a legnagyobb, ennek 48,7 milliárd forintos bevétele 11,3 százalékos esést mutat, a sajtópiac 37,3 milliárdja 10,4 százalékos csökkenést jelez. Ellenben az online és mobilhirdetések 18 százalékos növekedéssel 33,6 milliárd forintot értek el.

A direkt marketing gyakorlatilag ugyanazon a szinten volt mindkét évben, 2011-ben itt 30,9 milliárdos költést mértek, 2012-ben 30,8 milliárd forintot. A közterületi reklámbevételek a 2011-es 15,2 milliárd forintról 14,2 milliárdra csökkentek tavaly.

Az adatok szerint a piac 2008-ban volt a legnagyobb, 200,6 milliárd forint.

Világgazdaság Online Zsugorodó piac Tavaly mintegy 2,9 százalékkal zsugorodott a hazai reklámköltés, amelynek összege 174 milliárd forint volt. Továbbra is a televíziós szegmens a legnagyobb, ennek 48,7 milliárd forintos bevétele 11,3 százalékos esést mutat, a sajtópiac 37,3 milliárdja 10,4 százalékos csökkenést jelez. Ellenben az online és mobilhirdetések 18 százalékos növekedéssel 33,6 milliárd forintot értek el.

A direkt marketing gyakorlatilag ugyanazon a szinten volt mindkét évben, 2011-ben itt 30,9 milliárdos költést mértek, 2012-ben 30,8 milliárd forintot. A közterületi reklámbevételek a 2011-es 15,2 milliárd forintról 14,2 milliárdra csökkentek tavaly.

Az adatok szerint a piac 2008-ban volt a legnagyobb, 200,6 milliárd forint. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.