„Negyedmillió új piaci munkahely feltételezett egyidejű létrejötte után 390 milliárd forint adó és járulékbevétel keletkezne” – közölte a nemzetgazdasági miniszter a parlament honlapján Karácsony Gergely kérdésére. A PM-s képviselő arra emlékeztetett, hogy 2010-ben a kormányzat 10 év alatt egymillió adózó munkahely létrehozását ígérte, de szerinte nem mindegy, hogy ezek pénzt hoznak, mint a piaci munkahelyek, vagy pénzbe kerülnek, mint a közfoglalkoztatás.
Varga Mihály a KSH adatai alapján a tavalyi 230 ezer 700 forintos havi bruttó átlagkeresettel számolt, valamint figyelembe vette a kormány által bevezetett kedvezményeket (családi adó- és járulékkedvezmény, munkahelyvédelmi akcióterv kedvezményei). A 2013. december és 2014. február közötti foglalkoztatotti létszám 4 millió 53 ezer fő volt, ami 330 ezerrel több mint 4 éve. Ezen belül a magyarországi telephelyen dolgozók, és így közvetlenül Magyarországon adózók száma 280 ezerrel fővel nőtt. A tárcavezető azt írta, hogy 50 ezerrel nőtt az egy évnél rövidebb ideig külföldön dolgozók száma, a közfoglalkoztatásban pedig 120 ezerrel. Így szerinte mintegy 160 ezerrel nőtt 4 év alatt a hazai versenyszférában alkalmazásban állók száma.
Varga leírta, hogy a közfoglalkoztatás (képzés nélküli) kiadásai 2010-ben 87,2 milliárdot, 2011-ben 59,8 milliárdot, 2012-ben 133,8 milliárdot, 2013-ban pedig 171,1 milliárdot tettek ki. Az idei büdzsében 183,8 milliárd forint előirányzat szerepel közfoglalkoztatási munkahelyek fenntartására és a közfoglalkoztatásban résztvevők képzésére.
Varga szerint a kormányváltás óta több munkahely jött létre a hazai versenyszférában, mint amennyivel nőtt a közfoglalkoztatási munkahelyek száma, s a közmunka nem szorított ki piaci munkahelyeket. Varga közölte: a mezőgazdaságban 13 500 fővel nőtt a foglalkoztatottak száma 2010. és 2013. negyedik negyedéve között. Az építőiparban hét év csökkenést követőn közel 10 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak száma az utolsó egy évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.