„Egyelőre ki tudtuk fizetni a vállalkozásnál dolgozó 280 munkatárs bérét, májusban azonban újabb 60-70 millió forint járulékot kellene átutalni a NAV-nak, amit a Zöld Híd biztosan nem fog tudni teljesíteni, hiszen két és fél éve nem emelhet díjakat. Ez mára vészhelyzet teremtett. A hulladéklerakási járulékon kívül a többi között tranzakciós adó, felügyeleti díj, az e-útdíj és ezzel párhuzamosan a díjemelés megtiltása, sőt, tavalyi kismértékű csökkentése kivéreztette a nonprofit szolgáltatót” – mondta lapunknak Gémesi György, a kft. székhelyeként szolgáló Gödöllő polgármestere. Hozzátette: a Zöld Híd Régió Kft. a fenti okok miatt már a rekultivációra és az amortizációra kötelezően félreteendő pénzét is felélte. Pedig ebből kellene finanszírozni a berendezések, többek között a járművek cseréjét. Mivel vadonatúj gépekkel indulhatott a munka, a gépek, eszközök eddig kitartottak, de az egyik százmilliós aprítógép már a végét járja – tette hozzá a polgármester.
A Zöld Híd Régió a két és fél éve bevezetett díjstop eredményeképpen nem emelhette a szemétszállítási díjakat a szükséges mértékben, majd jött a rezsicsökkentés, miközben többlet adók – útdíj, tranzakciós adó – sújtották a társaságot. Az is probléma, hogy még ha az önkormányzatok tudnák is pótolni a hiányt – amit már most sem tudnak –, sem ők, sem az állam nem szállhatna be a finanszírozásba, hiszen a nemzetközi szabályozás egyik alapelve az, hogy az okozott környezetvédelmi kárt mindig a szennyezőnek kell kifizetni.
Így akár egy hónapon 40 településen – köztük Gödöllőn, Veresegyházán, Isaszegen, Fóton, Rétságban, Érsekvadkerten – leáll a hulladék elszállítása és feldolgozása, a cég pedig a további félszáz önkormányzat közszolgáltatói által begyűjtött hulladékot sem tudja majd fogadni, feldolgozni.
Jelenleg az országban mintegy 5 millió embert lát el hasonló, lehetetlen helyzetben lévő nonprofit szolgáltató, amely először feléli a fejlesztési forrásait, majd önkormányzati támogatásra szorulna, miközben környezetvédelmi és közegészségügyi szempontból is nélkülözhetetlen közszolgáltatást kellene ellátnia. A lerakási járulék meg nem fizetése miatt a NAV korábban inkasszózta már a Szabolcs-Szatmár megyei közszolgáltató számláit, később a kaposváriak is erre a sorsra jutottak – mondta Gémesi György. Ha egy ilyen cég pénzügyi gondok miatt képtelen ellátni a feladatát, a jogszabályok szerint a katasztrófavédelemnek kell közbelépni, és megbízni egy helyi szolgáltatót. Erre is volt már példa, ez a megoldás azonban nem szünteti meg a rendszerszintű problémát – tette hozzá a polgármester, aki szerint visszaállítható a nonprofit szolgáltatók egyensúlya: fokozatosan, öt év alatt, a díjak költségek függvényében való reális meghatározásával és a keletkezett hiány fokozatos állami pótlásával. A polgármester jövő hétre rendkívüli elnökségi és közgyűlést hívott össze a Zöld Híd Régió székházába, ahova a munkatársakon kívül az érintett tárcák és a térség országgyűlési képviselői is meghívást kaptak.
Nincs szemét az utcán
2013 nyara óta a katasztrófavédelem feladata szolgáltatót kijelölni, ha egy településen bármilyen okból megszűnik a szemétszállítási közszolgáltatás. Az érintett önkormányzatoknak 3 nap áll rendelkezésre, hogy bejelentsék a problémát a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságnak, amely határozatban jelöl ki közérdekű szolgáltatót. Az országban jelenleg 132 településen végzi kijelölt cég a hulladékszállítási feladatokat, ebből 57 esetben 9 hónap alatt sem sikerült megoldani a korábban felmerül gondokat, ezért ismételten ki kellett jelölni egy, a feladatok elvégzésére alkalmas vállalkozást. 172 településen ugyanakkor már megoldódott a probléma – tudtuk meg Mukics Dániel tűzoltó őrnagytól, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivőjétől. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében több település is érintett, arra azonban, hogy a szemét az utcán maradt volna, egyelőre nem volt példa az országban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.