Ha a kormányok közzéteszik, kiket fogadnak be, miközben együttműködnek a kérelmezők adóhatóságaival és más befogadó államokkal, ha nyilvánosságra hozzák, milyen gazdasági hatással jár, amikor külföldiek letelepedési engedélyt vagy állampolgárságot vásárolnak, akkor nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy e programokat a társadalmak elfogadják és támogassák. Ez az egyik fontos üzenete annak a műhelytanulmánynak, amelyet a Nemzetközi Valutaalap (IMF) három szakértője, Xin Xu, Ahmed El-Ashram és Judith Gold jegyez, érdemben hozzászólva ahhoz a vitához is, amely Magyarországon is kibontakozott ezen engedélyek megszerzésének módjáról, a közvetítő cégek jogállásáról, s a betelepülők tevékenységéről.
A szerzők utalnak arra is, hogy számos országban az Egyesült Államokat ért 2001-es terrortámadások után megszüntették a befektetési állampolgársági programokat nemzetbiztonsági okokból, illetve módosították őket, miután kiderült, a nem kellően áttekinthető rendszerek egyszersmind a korrupció melegágyai. Ám ilyen célú befektetési lehetőség elvileg létezik az Egyesült Államokban, Kanadában, Nagy-Britanniában is. Az uniós tagállamok fele kínál ilyen üzletet a tehetős külföldieknek, elsősorban kínaiaknak és oroszoknak, másodsorban a közel-keleti térség gazdag polgárainak, akik szeretnék kihasználni a schengeni térség nyújtotta utazási előnyöket, a befektetési biztonságot és az esetleg kedvezőbb adókörnyezetet.
Magyarország nem is tartozik a drága célállomások közé, hiszen 250 ezer euróért letelepedési engedélyt ad, s nyolc évvel később állampolgárságot.
Ugyanez Nagy-Britanniában egymillió fontba és hat évbe, az Egyesült Államokban félmillió dollárba és hét évbe kerül. De Lettországban csak 35 ezer euróba, viszont tíz esztendőbe. Persze, nemcsak a feltörekvő országokból igyekeznek a fejlettekbe, hanem utóbbiakból is máshová, például karibi és csendes-óceáni szigetekre, mint Palau, Tuvalu vagy Saint Kitts és Nevis.
A befektetési állampolgárok a portugál programban használt elnevezés nyomán arany vízumot kapnak, s érdemben befolyásolhatják egy-egy ország makrogazdasági teljesítményét is. Az említett Portugáliában tavaly a teljes közvetlen működötőke-befektetések 13 százalékát tehették ki a betelepülők pénztárcájából a lisszaboni kincstárba átkerült összegek. Máltán tavaly az összes adóbevétel negyven százalékának megfelelő mennyiségű pénz folyt be a letelepedési engedély vevőitől. Egyértelmű, hogy kis országokban még nagyobb lehet a hatás, amely azonban nagy kilengéseket mutathat. Az IMF műhelytanulmánya éppen azt a kérdést vizsgálja, vajon miképpen csökkenthetők a nemzetbiztonsági mellett a pénzügyi, fiskális kockázatok. Kisebb országokban a beérkező tőke túlfűtheti az ingatlanszektort, vagy az építőipart, ezért fontos, hogy a kormányok egyéb üzleti lehetőségeket is felkínáljanak befektetésre a letelepülőknek. Az állami bevétel, amely évről-évre változhat, mérsékelheti a költségvetés hiányát, ám bölcs kincstárak ezt a pénzt megtakarítják, félreteszik nehezebb időkre, esetleg alapot képeznek, vagy az államadósságot mérséklik. Megfontolandó ezen pénzeszközök egy részének állami beruházásokra fordítása is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.