Rekordtöbblet alakult ki a külkereskedelmi forgalomban az első negyedévben, miután márciusban 930 millió eurós aktívumot mért a Központi Statisztikai Hivatal.
Így az év első három hónapjában 2,5 milliárd euróra nőtt a többlet, ami 530 millióval haladja meg az előző év azonos időszakában mért szintet. Ehhez hozzájárult, hogy a kivitel volumene 9,5, a behozatalé pedig 9,8 százalékkal haladta meg a tavalyi első negyedévit. A gazdaság kedvező pályán mozog, hiszen márciusban az export 13, az import 11 százalékkal bővült.
Az kivitelt most is az autóexport húzta. A Magyarországon gyártott autók háromnegyedét az Európai Unióban vették meg, ötödét pedig Amerikában. Balatoni András, az ING Bank vezető közgazdásza a Világgazdaságnak azt mondta, a német gazdaság növekedése mellett az is kedvező, hogy megindulhat a hitelezés az eurózónában.
A részletes adatokat akár a keleti nyitás első sikerének is tekinthetjük. Euróban számolva Európa felé 6, Ázsia irányába pedig közel 10 százalékkal nőtt a kivitel. Igaz, alacsony bázisról emelkedett nagyot az export India, Japán, vagy a Koreai Köztársaság felé. A legjobban az amerikai nyitás sikerült: az Egyesült Államok felé több mint 30 százalékkal nőtt a kivitel. Ebben nagy szerepe lehet annak, hogy a tengerentúlon is egyre népszerűbbek a Magyarországon gyártott Mercedesek és Audik.
Az import növekedését pedig az segíti, hogy évek óta nem látott ütemben bővül a belső kereslet. A kiskereskedelmi forgalom és a fogyasztás is felpörgött, ami alapvetően csökkentené a külkereskedelmi többletet, ezt azonban az alacsony olajára ellensúlyozza – mondta a Világgazdaságnak Balatoni András. Suppan Gergely, a TakarékBank vezető elemzője úgy kalkulál, hogy az olcsó olaj miatt 2-2,5 milliárd euróval csökkenhet az energiaimport az év egészében, így tartósan magas maradhat a többlet.
Balatoni András szerint nem várható, hogy érdemben romlana a hazai export és az import az év hátralévő részében, de a szakértők között konszenzus van abban, hogy nem várható tartósan olyan magas többlet és dinamika, mint márciusban volt. Elemzők úgy kalkulálnak, hogy a tavalyi 6,4 milliárd eurós külkereskedelmi többletnél könnyedén magasabb lehet az idei aktívum, de ehhez az is kell, hogy ne emelkedjenek hirtelen az olajárak.
A most még húzóerőt jelentő autóipari export azonban már nem növelhető sokáig. Balatoni András arra figyelmeztetett, hogy mostanra futottak ki az elmúlt évek nagy autóipari beruházásai, ami már látszik a beruházási adatokon. A kulcskérdés az, hogy lesz-e olyan külföldi nagyvállalat, amelyik Magyarországon ruházna be, mert a külpiaci konjunktúra mellett ez tarthatná magasan a kivitelt a következő években.
Magasabb a BMI
Májusban 55,1 pontra emelkedett a magyar beszerzésimenedzser-index (BMI) az áprilisi 51,2 pontról – derült ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság jelentéséből. Az 50 pont feletti érték a feldolgozóipar élénkülését jelzi. Elemzők számítottak arra, hogy az áprilisi esés után májusban jobban alakul az index, ami egyben azt is jelzi, hogy az ipari termelés dinamikusan növekedhet a következő hónapokban. A termelési mennyiség és az új rendelések indexe nőtt áprilisi értékéhez képest, a külpiaci indexek azonban romlottak egy hónap alatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.