BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elvesztegettek egy évet a dugódíjjal

A tervek szerint bő egy év múlva már működnie kellene a fővárosban a dugódíjrendszernek, de az elmúlt csaknem egy év nem volt elegendő ahhoz, hogy megszülessen egy olyan koncepció, amelynek alapján a kormányzat módosíthatná a dugódíj bevezetését megakadályozó jogszabályt.

A közúti közlekedésről szóló jogszabály szerint a közúti közlekedésben mindenkinek joga van részt venni, a közutat járművezetőként mindenki igénybe veheti. A dugódíjjal azonban korlátoznák az autósok ezen jogait, ezért árnyalni kellene e jogszabályi pontot ahhoz, hogy a főváros bevezethesse a díjat. Ez azonban nehezen halad. Információink szerint a módosításra jogosult fejlesztési tárca (NFM) kész lenne a változtatásra, de ehhez szüksége volna a főváros igényeit bemutató koncepcióra.

A Világgazdaság úgy értesült, hogy még januárban megalakult egy munkacsoport a dugódíj bevezetésének előkészítésére. Ebben a testületben a gazdasági és a fejlesztési tárca mellett a főváros illetékese is részt vett. Ekkor a főváros azt vállalta, hogy rövidesen készít egy javaslatot a dugódíj bevezetéshez. Az illetékes fejlesztési tárca júniusban érdeklődött a fővárosnál eziránt, ám nem kapott választ. Szerettük volna megtudni az önkormányzat álláspontját, de a főváros későbbre ígért választ.
A jogszabály módosítására legutóbb 2012-ben tettek kísérletet, de a korábbi alkotmánybírósági döntés alapján az NFM aggályokat fogalmazott meg a dugódíj koncepciójával szemben.

Az Alkotmánybíróság 2009 novemberében a fővárosi parkolás akkori gyakorlatát nyilvánította alkotmányellenesnek, szabályozási hiányosságok mellett többek között azért, mert a Fővárosi Közgyűlés úgy állapította meg önkényesen a díjakat, hogy közben anyagilag érdekelt volt a minél nagyobb bevételben. Ennek analógiája köszönt volna vissza a dugódíj szabályozásában, ezért az akkori parlament inkább nem szavazta meg a módosítást, mert attól tartott, hogy az elbukott volna egy alkotmánybírósági eljárás során.

Azóta pedig nem történt elmozdulás. A dugódíj bevezetésére még a korábbi városvezetés vállalt kötelezettséget az Európai Unióval szemben az M4-es metró beruházása kapcsán. Tarlós István főpolgármesternek máig annyit sikerült elérnie, hogy a korábbi időpontok helyett 2016 végére tolja ki a kötelezettség teljesítését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.