A nyugdíjasok inflációja volt a legmagasabb 2015-ben – derül ki a KSH adataiból. A nyugdíjas fogyasztói kosár alapján (vagyis az átlagosnál nagyobb élelmiszer- és rezsiköltségarányt figyelembe véve) számolt infláció 2015-ben 0,4 százalék volt átlagosan. Vagyis az idősek áremelkedést érzékeltek, amíg az aktív keresők inkább árcsökkenést – azaz Hornung Ágnes, nemzetgazdasági államtitkár nem bontotta ki a valóság minden részletét tegnapi sajtótájékoztatóján, mikor azt állította, a nyugdíjasok a stabil árak fő nyertesei. A tavalyi nyugdíjemelés meghaladta ugyan a nyugdíjas infláció mértékét – 1,8 százalékos volt –, ám az ellátás reálértékének 1,4 százalékos emelkedése jócskán elmarad a reálkeresetek 4 százalék körüli növekedése mögött. Az idősebb generációk úgy érezhették: a tavalyi nem az ő évük volt, életszínvonaluk nem javul annyira, mint a fiatalabb korosztályoké.
Az elmúlt két évben azonban a nyugdíjasok inflációja kisebb volt az átlagosnál: a rezsicsökkentés hatása esetükben nagyobb volt, igaz: a korábbi években a nyugdíjas infláció rendre az átlagos felett volt. Az elmúlt tíz évben – a 2005-ös árakhoz képest – a nyugdíjasok 52 százalékos áremelkedést érzékeltek átlagosan, míg az infláció ebben az időszakban 44,9 százalékos volt.
A KSH adatai szerint a társadalmi csoportok közül az időseknél is gyorsabb áremelkedési ütemet érzékeltek az elmúlt tíz évben az alacsony jövedelmű háztartások (bár nem sokkal). A fogyasztói kosaruk ára 53,8 százalékkal emelkedett az elmúlt tíz évben (tavaly azonban csak 0,2 százalékkal). Az ok a szeszes italok és a dohányáruk gyorsabb áremelkedésében keresendő, náluk ugyanis a kosárban nagyobb súllyal szerepelnek ezek a termékek. Az árnövekedési ütem a magasabb keresetű háztartások fogyasztási szokásait figyelembe vevő inflációval összevetve magas, utóbbiak ugyanis az elmúlt tíz évben csak 39,7 százalékos áremelkedést érzékeltek – tavaly és azelőtt pedig változatlan árszínvonalat. Az elmúlt év nyertesei a három- vagy annál több gyermekes háztartások voltak. Náluk ugyanis kicsi a szeszes ital és a dohányáru szerepe a fogyasztásban, viszont magasabb az élelmiszereké és az üzemanyagé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.