BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hitel a Karrier Hídban

Jövő januárban induló karrierprogrammal segítené a kormány a központi hivatalokból elbocsátottak boldogulását. A program keretében akár hitel is igényelhető lenne.

Karrier Híd néven indítana 2017 elején három pillérből álló programot a kormány a központi hivatalok átszervezése nyomán állás nélkül maradó dolgozóknak – derül ki abból az előterjesztésből, amelyet a tervezett átszervezések kapcsán állított össze a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

A javaslat szerint Lázár Jánosnak a nemzetgazdasági miniszterrel együttműködve kell javaslatot készítenie június végéig a program elindításáról. Az első pillér alapján adó- és járulékkedvezményeket biztosítanának azoknak a cégeknek, amelyek a közszférából kikerülőket foglalkoztatnák, a második pillér a hiányszakmákra vonatkozó átképzési programról szólna. A harmadik pillér szerint az érintettek önfoglalkoztatóvá, illetve tulajdonossá válását segítené a kabinet egy kedvezményes hitelprogrammal, amelyhez korlátozott állami kezességvállalás is társulna.

A központi hivatalok és költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények racionalizálásáról szóló előterjesztés szerint viszonylag széles körre vonatkozhat a majdani program: a javaslat szerint ugyanis a megszűnő szervezeteknél az ő feladataikat átvevő tárcák a személyi előirányzatok 80 százalékát vehetnék csak figyelembe, ugyanez vonatkozna a fővárosi és megyei kormányhivatalokra is.

Vagyis, ha egy központi hivatal vagy költségvetési szervi formában működő háttérintézmény feladatai új gazdához kerülnek, az a megszűnő szervezetnél elszámolt személyi költségeket 20 százalékkal kell hogy csökkentse, ami elkerülhetetlenül leépítésekkel jár. Az átalakítással nem érintett központi hivatalok és háttérintézmények sem úsznák meg a racionalizálást – és feltehetően a leépítést –, hiszen náluk 10 százalékkal kellene csökkenteni 2017-től a személyi költségekre vonatkozó előirányzatot.

A Karrier Híd program mellett a kormány egyéb ösztönzőt is bevetne az elvben júliusban kezdődő racionalizálás sikeres végrehajtásához: ha a dolgozó önként távozik, és vállalja, hogy hat évig nem helyezkedik el a közszférában, akkor legkevesebb 600 ezer, de legfeljebb tízmillió forintos díjazásra is jogosult lehet. A dolgozónak ugyanakkor a jogosultság esetleges megszűnését a vállalási időszakban gyakorlatilag azonnal jelentenie kell, és a díjazás bruttó összegének visszafizetésére is kötelezetté válik. (Vagyis feltehetően nemcsak a számlájára érkezett pénzt, hanem a teljes elszámolt összeget meg kell térítenie, ami esetenként milliós extra kiadást is jelenthet.) Ha pedig a visszafizetés elmarad, az érintettől 20 százalékos mértékű kötbérrel növelt tartozást követel vissza az állam – polgári peres úton.

Változatlan formában fennmaradó központi hivatalok

(a rendvédelmi, a nemzetbiztonsági és az intézményfenntartó szerveken túl)

✓ Magyar Államkincstár

✓ Nemzeti Földalapkezelő Szervezet

✓ Országos Mentőszolgálat

✓ Kormányzati Ellenőrzési Hivatal

✓ Veritas Történetkutató intézet

✓ Magyar Államkincstár

✓ Nemzeti Földalapkezelő Szervezet

✓ Országos Mentőszolgálat

✓ Kormányzati Ellenőrzési Hivatal

✓ Veritas Történetkutató intézet -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.