2015 negyedik negyedévére általában az a prognózis, hogy folytatódott a profitok csökkenése, és ezzel már a harmadik egymást követő negyedévben tarthatott a hanyatlás, amire utoljára 2009-ben volt példa. Az S&P 500 indexben szereplő társaságok összesített adózott eredménye 4,7 százalékkal csökkenhetett 2014 utolsó három hónapjához képest – számol a Factset vezető elemzője, John Butters (a bázisidőszak még közel 4 százalékos év/éves növekedést mutatott). Az egy részvényre jutó eredmény ez idő alatt 95 centtel 29,38 dollárra apadhatott.
Még durvább esést jelez a Zacks Investment Research: a tekintélyes cég 7,3 százalékkal alacsonyabb átlagprofitra számít ugyanennél az 500 vállalatnál, 4,6 százalékkal kisebb árbevétel mellett. Abban minden elemzés egyetért, hogy a legnagyobb erővel az energiaszektor húzza le az összteljesítményt: a Zacks.com szerint az ide tartozó cégek profitja 67,4 százalékkal, árbevétele 37,1 százalékkal zuhant lejjebb. A kép akkor is borús marad, ha kivesszük az olajárak összeomlását nyögő szektort: az S&P 16 kategóriája közül a Zacks szerint 13, a Factset szerint 12 szektorban kell gyengébb eredményekkel számolni. Utóbbi úgy kalkulál, hogy a távközlésben, az egészségügyben, a pénzügyi vállalkozásoknál és az egyéb fogyasztási cikkeket gyártó cégek körében nőhettek a profitok.
A negyedik negyedévre vonatkozó becslések az időszak elején még jobbak voltak, a vége felé azonban számottevően és folyamatosan vitték lejjebb előrejelzéseiket az elemzők – emelte ki a Zacks. Ebben az olaj- és gázárak játszották a főszerepet, a többi tényező hatása nagyjából változatlan maradt a három hónap során.
Ez igaz valószínűleg Kínára is, ahol már 2016 elején csapott le az újabb tőzsdei vihar – vagyis annak hatását a folyó negyedév mutatja majd meg –, ezzel együtt sok vállalat emlegetheti majd ottani viszontagságait az eredmények magyarázásakor. Köztük lehet az Apple: a világ legértékesebb tőzsdei cégének Kína nemcsak kulcsfontosságú piaca, hanem olcsó gyártóbázisa is. A cég már újév után jelezte, hogy visszavesz ottani termeléséből az eladatlan iPhone-készletek miatt – ez nem ígér jó negyedik negyedévet.
Az erős dollár hatását pedig nemcsak a tech cégek szenvedhették meg, hanem mindazok, amelyek exportból nyerik bevételük java részét: a Fed kamatemelési ciklusának megkezdésével tovább izmosodó fizetőeszköz 2,7 százalékkal erősödött a negyedévben az ICE Dollar Index szerint. A dollárhatás nem lesz újdonság a közleményekben – mutatott rá a MarketWatch –, 2015 első három negyedévében is sok vállalat emelte ki külön, miként alakult volna eredménye az árfolyamhatás nélkül. Új szempont lehet viszont az időjárás. Az eddig szokatlanul enyhe észak-amerikai tél következményeit az energiacégek mellett megérezték a kiskereskedelmi láncok is, amelyeknek hatalmas készlet maradt a nyakán téli ruhaneműkből, illetve az évszakban keresett felszerelésekből.
A negatív tényezők hatását azonban sokak szerint nagymértékben ellensúlyozhatta, hogy az USA gazdasága egyenletesen teljesített, a munkaerőpiac pedig különösen jól alakult. Decemberben – amikor még nem sok jele volt a mostani piaci zűrzavarnak – a vártnál sokkal több, 292 ezer új munkavállalót vettek fel a cégek, folytatva az előző hónapok trendjét, amely a Fed-döntésnek is lökést adott. A több foglalkoztatott ráadásul kezd magasabb béreket kapni – nem véletlen, hogy az előrejelzések szerint azok a szektorok mehettek szembe az S&P 500 trendjével, amelyekben a lakosság elsősorban elkölti a pénzét.
Növelte bevételét az SAP
A múlt évben 20,8 milliárd eurós bevételt ért el az SAP, ami 18 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az előzetes jelentés szerint az üzemi eredmény 2 százalékkal 4,25 milliárd euróra csökkent. Kiemelkedően jól teljesített a szoftvercég felhőalapú megoldásokat kínáló részlege, amely 2015-ben 110 százalékkal, 2,29 milliárd euróra növelte forgalmát. Az SAP-nál tapasztalható folyamatos növekedést értékelik a befektetők is, a múlt évben közel harmadával nőtt a cég részvényeinek értéke. (K. Z.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.