A "Frankenschock" óta nem látott mértékben nőtt a második negyedévben a svájci GDP: a 0,6 százalékos negyedév/negyedéves bővüléshez foghatót utoljára azelőtt produkált a gazdaság, hogy a jegybank (SNB) 2015 január közepén eltörölte volna a frank/euró árfolyamplafont. Az elemzők rögtön a "franksokknak" keresztelt esemény után elkezdték csökkenteni az exportorientált gazdaság növekedésére adott előrejelzéseiket, ám Svájcnak azóta mindvégig sikerült elkerülnie a recessziót. A most közzétett negyedév/negyedéves adat a Reuters elemzői felmérésében szereplő legmagasabb becslést is meghaladja (a konszenzus 0,4 százalék volt), a 2 százalékos év/éves adat pedig a piaci várakozás több mint duplája.
A GDP-hez pozitívan járult hozzá a külkereskedelem és a kormányzati fogyasztás – áll a gazdasági minisztérium közleményében –, a lakossági fogyasztás stagnált, az építőipari és a gépipari beruházások viszont csökkentek. Az exporton belül a vegyipari, illetve a gyógyszeripari termékek teljesítettek a legjobban.
Az 1,20 frank/eurós plafon eltörlése után az SNB rendszeres piaci intervenciókkal igyekezett beállítani az árfolyamot, ebben segített a mínusz 0,75 százalékig lenyomott alapkamat is. A mára kialakult 1,09 körüli árfolyam tolerálható az exportőröknek, ezt mutatja az is például, hogy a
második negyedévben az egy évvel korábbihoz képest 18,5 százalékkal nőttek a gépipari cégek megrendelései. Ebben az ágazatban több mint 9 ezer munkahely szűnt meg tavaly a franksokk hatására, mára azonban ez visszarendeződött (a munkanélküliségi arány júliusban 3,1 százalék volt).
A erős exporthatáshoz azonban hozzájárult a gyenge import is, ez utóbbi pedig a belső kereslet rossz állapotát tükrözi – figyelmeztetett egy ügyfeleknek küldött feljegyzésében az ING egyik elemzője, aki szerint valószínűleg ez volt a svájci gazdaság utolsó erős negyedéve az idén, miután a fogyasztói bizalom nagyon alacsony, a Brexit miatti kockázatok pedig még csak most kezdenek jelentkezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.