Elfogadta el a Parlament a november végén kötött hosszú távú bérmegállapodásból fakadó adómódosításokat, az új csomag a szociális hozzájárulási adó (a munkáltatói járulékok) és a társasági nyereségadó csökkentése mellett számos más ponton is hozzányúlt a közteherviselési szabályokhoz. Így például jövőre már lehetőségük lesz az önkormányzatoknak megterhelni a náluk lévő közterületi reklámokat – vagyis jön a plakátadó –, de az a szabály is most került jövőre érvényes paragrafusok közé, amely az üdülők, telkek eladásából származó nyereség adózását a lakásokra vonatkozó, kedvezőbb paragrafusok szerintire módosítja.
A járulékcsökkentések összességében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint – a minimálbér emelésével együtt – nullszaldósak a költségvetés számára, miközben a társasági adó mérséklése 145 milliárd forint kiesést jelent. Ezt azonban pótolhatja, hogy a rekordalacsony teher miatt esetleg több külföldi cég választja Magyarországot legalább adózási színhelyül. A költségvetés szempontjából kérdés továbbá, hogy miként emelkednek a keresetek a bérmegállapodás hatására: az NGM a versenyszférában 1,5, a költségvetésnél 2 százalékos további növekedéssel számolt az általa korábban tervezett 5 százalékon felül, ám ennél magasabb ütem azért nem volna meglepő. Mindenesetre a Világgazdaság számítása szerint minden egy százalékponttal nagyobb bérnövekedés közel 70 milliárdot hoz a büdzsének akkor is, ha az állam precízen követi az emeléssel a versenyszférát.
A későbbi adócsomagok tavaszra halasztották az új jövedéki törvény januárra tervezett hatályba lépését, ám azzal is számolni kell, hogy tavaszra a pénzügyi kormányzat már újabb csomagot is ígért. Az adózás rendjéről szóló törvény újrafogalmazása is napirenden van még – vagyis egyelőre nem feltétlenül a jövő évi, hanem inkább csak a januártól érvényes közteherviselési feltételek láthatóak. (Közben pedig a kormány egy újabb adózást érintő javaslatot is beadott, amelyben júliusig hirdet amnesztiát a hazahozott pénzekre.)
Januártól mindenesetre a legfontosabb irány az adócsökkentés lesz, hiszen nem csak a munkáltatói bérterhek csökkennek 5 százalékponttal elsejével, de a társasági adó kulcsa is 9 százalékos lesz (ami az 500 milliónál nagyobb nyereség estén 10 százalékpontos, az alatt viszont „csupán” egy százalékpontos adócsökkentést jelent). A lakosság először remélhetőleg az áfacsökkentését érzi majd meg, hiszen jövőre mérséklődik a tej, a tojás és baromfi adója, előbbiek 18-ról, utóbbi 27 százalékról 5 százalékra, de kisebb lesz az internetszolgáltatás és az éttermi vendéglátás áfakulcsa is, itt 27 százalékról 5 százalékra mérséklődik az adó. Nem jelent ugyanakkor ennyire jó hírt a cafeteria átalakulása, hiszen a SZÉP-kártya és az újdonságként megjelenő évi százezer forintos készpénzjuttatás kivételével az eddig megszokott elemek – a bérlet, az Erzsébet-utalvány és a pénztár-támogatások – magasabb terhet viselnek majd. Igaz: maga a számítás is változik egy picit, és ezért maguk a cafeteria adómértékek a korábbiaknál hajszálnyival kisebbek lesznek.
A vállatok számára az új kedvezmények (leginkább az energia-hatékonyságot eredményező beruházások kedvezménye) lehet a vonzó, valamint a beruházásokra szerezhető adómentesség feltételeinek könnyítése – a kisebb cégeknek pedig a speciális adók, a kata és a kiva feltételeinek kedvező változása. Ugyanígy pozitív változás lehet az adózóbarát adóhatóság kialakítása: az, hogy a hatóság először nem bírságol, csak javításra szólít fel (a támogató eljárás keretében), valamint az is, hogy már sokaknak valóban az hivatal készítheti el az szja-bevallását, feltéve ha van ügyfélkapus regisztrációjuk, vagy ezt külön kérik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.