Tabutémához nyúl Donald Trump amerikai elnök: a szövetségi üzemanyagadó emeléséből akarja előteremteni a választási kampányban meghirdetett grandiózus infrastruktúra-fejlesztő programjához szükséges ezermilliárd dollárt vagy annak nagy részét. Az ötlet annyiban jó, hogy az üzemanyagárba épített közteher könnyen beszedhető, és viszonylag pontosan kalkulálható, viszont pártállástól függetlenül gyakorlatilag mindenkit érint az agyonmotorizált Egyesült Államokban, így az ellenállás borítékolható. Annál is inkább, mert a szövetségi adó már a feledés homályába veszett, a szintjét 1993-ban emelték utoljára. Az infláció már rendesen erodálta az adó értékét. Mai árfolyamon a benzin literjében 13,8, a gázolajéban 18,3 forint a szövetségi adó, ehhez csapódik hozzá az államonként eltérő, átlagosan 23,4 forintnyi helyi adó. A benzin 176 forintos egységárában 37,2 forint az adó.
A közlekedési minisztérium tavalyi átfogó felmérése arra mutat rá, hogy az utóbbi évtizedben elhanyagolt utak miatt hatalmas többletkiadásaik vannak az autósoknak. Minnesota állam útjainak például 52 százaléka közepes vagy kifejezetten rossz állapotban van, ez az úthasználóknak átlagosan évi 250 dollár többletkiadást okoz egyrészt az autók állapotromlása, másrészt a pluszfogyasztás következtében. A szomszédos Wisconsinban még rosszabb a helyzet, ott 71 százalékos a kifogásolható utak aránya – írja a Star Tribune.
Az infrastruktúra fejlesztése olyan állami feladat, amelyet a szövetségi kormány égisze alatt, összehangoltan kell végrehajtani, a költségviselésben pedig az arányosság elvét kell követni – húzzák alá Fehér Ház közeli források, hangsúlyozva, hogy Trumpék gondosan ügyelnek majd arra, hogy a megbízásokat hazai cégek kapják, s egyetlen cent se vándoroljon indokolatlanul külföldre. A nagy ívű program munkahelyek százezreit hozza létre.
Nem mindenki vár tapsra, Kalifornia például Trump terveitől függetlenül a hó elején döntött az állami üzemanyagadó emeléséről, hogy saját, 52 milliárd dolláros út- és műtárgyépítési és -felújítási programjához forrást szerezzen – írja a The Drive. Jerry Brown demokrata kormányzó javaslatára literenként 8 forinttal emelték a benzin állami adóját, a dízelét pedig 15 forinttal fogják növelni, de az elektromos autók tulajdonosaitól is beszednek egységesen évi 100 dollárt. Ez Kalifornia történetének legnagyobb adóemelése, és a többségben lévő demokraták kétharmados támogatásával ment át. Szerintük havi 10 dollárt minden autós ki tud bírni. Republikánus oldalról ellenezték az adóemelést, ami akár figyelmeztető jel is lehet Trump számára. Hatástanulmányok szerint dollármilliárdonként közel 13 ezer új munkahely jön létre Kaliforniában, s nemcsak a kivitelezésben, hanem a kapcsolódó szolgáltatásoknál is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.