2017. első hat hónapjában kedvezően alakultak a főbb makrogazdasági mutatók. Az elemzésben számszerűsített, bevételi elmaradások, valamint többletkiadások eredményeként ugyanakkor az államháztartás év végi pénzforgalmi egyenlege 76-108 milliárd forinttal kedvezőtlenebb lehet a tervezetthez képest – mutat rá az ÁSZ.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak alakulása
A 2017. év első hat havi költségvetési folyamatok alapján az adóbevételeknél kisebb elmaradás várható az ÁFA, a jövedéki adó, az egyszerűsített vállalkozói adó és a bányajáradék esetében. Ugyanakkor az ÁSZ szerint a vártnál jobban alakulhatnak a pénzügyi tranzakciós illetékből származó és az államháztartás alrendszereiből származó befizetéseken belül az egyéb bevételek.
A gazdálkodó szervezetek befizetéseinél összességében 90-121 milliárd forint bevételkiesés várható az előirányzathoz képest, amelyet a várható 10-18 milliárd forint többletbevétel részben kompenzál – derül ki az ÁSZ elemzéséből.
Az ÁSZ elemzése a fejezeti kezelésű előirányzatok és a költségvetési szervek összessége tekintetében teljesülési kockázatot nem mutatott ki.
A szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok uniós bevételeinek teljesülése kockázatot hordoz, ennek indoka az Európai Bizottsággal való elszámolás idei évben való teljesülésének bizonytalansága.
Az ÁSZ elemzése megállapítja, hogy az állami vagyonnal kapcsolatos kiadások teljesítése összességében nem hordoz kockázatot. Az önkormányzatok támogatásának előirányzatai a 2017. I-VI. havi adatok elemzése alapján éves szinten várhatóan teljesülni fognak, nem hordoznak kockázatot.
Az ÁSZ elemzése rámutat, hogy az Elkülönített Állami Pénzalapok együttesen 101,7 milliárd forint többletet értek el, ezzel javítva az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi egyenlegét.
A társadalombiztosítási alapok (TB Alapok) bevételei a 2017. év I. félévében 48 százalékra, a kiadások 50,2 százalékra teljesültek. Az időarányostól elmaradó bevételek és az időarányost meghaladó kiadások miatt a TB Alapoknál 2017. I. félévében 110,6 milliárd forint deficit keletkezett, szemben az egész évre tervezett nullszaldós költségvetéssel. A Nyugdíjbiztosítási Alap esetében kockázatot jelent, hogy a nyugdíjakra fordított kiadások a tervezett mértéket meghaladóan teljesülhetnek. Az Egészségbiztosítási Alap 2017. évi várható bevételeinél nem prognosztizálható bevétel elmaradás.
A költségvetési kockázatok kezelésére az Országvédelmi Alapban 66 milliárd forint áll még rendelkezésre, amelynek felhasználásához várhatóan a feltételek adottak lesznek. Az ÁSZ véleménye szerint a rendelkezésre álló szabad tartalék a kimutatott kockázatok jelentős részét képes kezelni az év hátralévő részében.
Költségvetési hiány és az államadósság alakulása
A központi alrendszer pénzforgalmi hiánya 2017. I. félévében 911,2 milliárd forintot tett ki. Ezen belül meghatározó tényező a központi költségvetés 902,4 milliárd forintos és a TB Alapok 110,6 milliárd forint értékű hiánya. Ezt valamelyest kompenzálta az Elkülönített Állami Pénzalapok 101,7 milliárd forintos többlete.
A pénzforgalmi hiány alakulásában számottevő negatív tényezőt jelentett a közvetlen bevételek időarányostól elmaradó teljesülése (különösen az általános forgalmi adó, a jövedéki adó és az egyszerűsített vállalkozói adó esetében), az uniós támogatások megelőlegezésével kapcsolatos kifizetések jelentős növekedése, valamint az Egészségbiztosítási Alapba tartozó egyes előirányzatok időarányos túlteljesítése.
Az ÁSZ elemzésében olvasható számszerű becslés alapján, 2017 végén a bevételi oldalon 32-48 milliárd forint elmaradás és a kiadási oldalon 44-60 milliárd forint többletkiadás várható, ami az előirányzotthoz képest együttesen 76-108 milliárd forinttal kedvezőtlenebb pénzforgalmi egyenleget jelentene.
Az elemzés nem tér ki az európai uniós támogatások bevételeinek és kiadásainak alakulásával kapcsolatos kockázatok számszerűsítésére a bizonytalansági tényezőkre tekintettel.
Az elemzés jelentős nagyságú implicit tartalékot mutatott ki az államadósság-mutató esetében, ami megfelelő fedezetet jelentene azon esetekre is, ha a tervezettnél csekély mértékben magasabb lesz a pénzforgalmi hiány, vagy a GDP növekedése némileg elmarad a várt értéktől.
Az uniós módszertan szerint 2017 első félévében a kormányzati szektoron belül az államháztartás államadósság rátája 2017. június 30-án a GDP 74 százaléka volt. Ezek alapján az elmúlt félévben a csökkenés mértéke 0,1 százalékpontnak felelt meg. Az ÁSZ elemzése összességében az uniós szabály szerint számított államadósság csökkenését valószínűsíti 2017-re.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.