Wilbur Ross kereskedelmi miniszter a súlyos döntést azzal magyarázta, hogy a Bombardier illegálisnak minősíthető állami és tartományi támogatást kapott az utóbbi években a 100-150 utas szállítására alkalmas gépcsaládjának kifejlesztéséhez. A lavinát egyébként a Boeing indította el, bepanaszolva riválisát, mondván: megengedhetetlen versenyelőnyhöz jutott ezzel, s így irreálisan alacsony, önköltségközeli áron tudja értékesíteni a gépeit.
A Boeing ebben a kategóriában a 737-essel van jelen, de ezekből is jobbára a nagyobb kapacitásúakat gyártja, százfős gépe viszont nincs, szemben a Bombardier-vel. A 737-es gépcsaládra szeptemberben a Boeingnak 4452 darabos visszaigazolt megrendelése volt, a legkisebb 120 ülésesre viszont csak négy. A Bloomberg elemzői rámutattak, hogy a Bombardier olyan piaci rést célzott meg, amelyről a Boeing gyakorlatilag lemondott, viszont védelmi reflexe rögtön működésbe lépett, amint a kanadaiak tavaly szerződést kötöttek a Delta Air Linesszal 75 darab CS100-as leszállítására, mintegy 5 milliárd dollár értékben. Emellett a kanadaiak csupán két gépet tudtak eladni Tanzániának.
A Delta közleményben mutatott rá, hogy az amerikai gyártókat nem fenyegeti veszély, mert CS100-as méretű gépet egyikük sem gyárt, ezért bíznak abban, hogy a Boeing panaszában eljáró bizottság is hasonló álláspontra jut, amikor jövőre meghozza döntését. Az kétségtelen, hogy mind Kanada, mind Québec beszállt a kétéves késéssel és kétmilliárdos pluszköltséggel, összesen 6 milliárd dollárért kifejlesztett C sorozat finanszírozásába, mankót nyújtva ezzel a Bombardier-nek.
A vámvitában a kanadaiaknak is van egy aduászuk, amelynek kijátszását Justin Trudeau miniszterelnök már kilátásba helyezte: ha a Boeing önként nem vonja vissza a panaszát, akkor le is mondhat arról a zsíros üzletről, amelyet a kanadai légierő modernizálása jelenthetne számára.
Előkészületben az elektromos utasszállító
A brit EasyJet összefogott az amerikai Wright Electrickel, hogy egy évtizeden belül kifejlesszék a teljesen elektromos hajtású utasszállító gép prototípusát. Az akkumulátorfejlesztőkből és mérnökökből álló startup már letette a névjegyét azzal, hogy sikeresen bemutatott egy kétszemélyes villanyhajtású tesztrepülőt. Most az a cél, hogy ezt kereskedelmi méretűre fejlesszék, s a gép hatótávolsága elérje az 500 kilométert. Az EasyJet utasainak ötöde ennél rövidebb távra repül. A fapados vezérigazgatója, Carolyn McCall közleményében az olajmentes repülés alacsonyabb költségei és környezetkímélő hatása mellett azt emelte ki, hogy aki e téren elsőként tud piacra lépni, az jelentős versenyelőnyhöz jut.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.