BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túlárazta részvényeit a visszatérő Pirelli

Alig két évvel a kivezetés után visszatér a tőzsdére a Pirelli. A kínai nagytulajdonos a közvetlen versenytársak fölé értékeli a céget, és nem adja olcsón a részvényeket.

Megkezdődött tegnap a Pirelli részvényeinek jegyzése, miután a hatóságok még pénteken jóváhagyták a gumiabroncsgyártó kibocsátási prospektusát. A jegyzési időszak szeptember 28-án zárul, a papírok előreláthatóan október negyedikén debütálnak a milánói parketten.

Forrás: AFP

Ezzel a társaság két év után visszatér a tőzsdére, ahonnan még 2015-ben a nagytulajdonos, a kínai állami tulajdonban lévő vállalat, a China National Chemical Corporation (ChemChina) vezette ki. Az eladásra kínált mintegy 350 millió Pirelli-részvényre 6,30–8,30 eurós ársávban lehet ajánlatot adni. Így 6,3, illetve 8,3 milliárd eurós piaci kapitalizáció adódna, ami megegyezik a kivezetéskori értékkel. Piaci pletykák szerint ez alacsonyabb összeg a tervezettnél, a ChemChina ugyanis korábban 9 milliárd euróra értékelte a Forma–1-nek is beszállító abroncsgyártót, ám az intézményi befektetők nyomására lejjebb kellett vinniük az árat. A nyilvános részvénykibocsátás (IPO) során a tulajdonosok további 50 millió részvényt dobhatnak piacra, amennyiben élnek az úgynevezett over-allotment opcióval. Ezzel a társaság részvényeinek mintegy 40 százaléka kerülne közkézre, a ChemChinánál nagyjából ugyanekkora részesedés maradna a jelenlegi 65 százalék helyett.

A visszavett árazás ellenére sem tűnnek olcsónak a Pirelli-részvények.

Az IPO-t koordináló Banca IMI 7,6-8,7 milliárd euróra értékeli a Pirellit, a meghatározott ársáv, illetve a 2018-as árbevétel-prognózis alapján 11,3-14,9-szeres szorzószám adódik.

Az olasz alapkezelők 6,6-7,5 milliárdra becsülik a cég piaci értéket, eszerint 11,9-13,5-es mutató adódna. A közvetlen szektortársak átlaga 11,1, a Michelin és a Continental részvényei például 11, míg a Nokian papírjai 15,7-szeres szorzón forognak.

EBITDA-alapon sem mutatkozik diszkont, az ársáv tetején 10,5-es nettó adóssággal korrigált mutató adódna, amit csak a Nokian 11,4-es szorzója haladna meg. Ez az érték a Continentalnál 6,7, a Goodyear részvényeinél 6,7, a Bridgestone-nál és a Michelinnél 5,8, illetve 5,3 a Bloomberg összesítése szerint. Biztató, hogy a Pirelli az év első hat hónapjában 67 millió eurós profitot termelt, szemben az egy évvel korábbi 10 milliós veszteséggel.

A bevételek 11 százalékkal 2,69 milliárdra emelkedtek. A nettó adósság június végén 4,2 milliárd euró volt, ami az EBITDA közel négyszerese, ám ezt az arányt a menedzsment 2020-ra felére tervezi csökkenteni, részben kedvezőbb refinanszírozással.

Az alapkezelők az adósság mellett amiatt is aggódnak, hogy a kisrészvényesek – köztük a Rosznyefthez köthető LTI befektetési alap – a 180 napos részvényeladási tilalmi időszak (lock-up period) lejártával piacra öntik a részvényeiket, nyomás alá helyezve az árfolyamot. Angelo Meda, a 4,8 milliárd eurót kezelő Banor SIM portfóliómenedzsere a Bloombergnek azt mondta, hogy 7 milliárd eurós értékeltségi szint fölött nem érdemes megvenni a Pirelli-részvényeket, de Giacomo Tilotta, az AcomeA alapkezelője is 6,6–7 milliárd közé becsüli a társaság fair értékét. A hírek szerint ugyanakkor bőven lesz kereslet a papírok iránt, a Bloomberg úgy tudja, hogy több mint 700 európai és amerikai befektető jelezte részvételi szándékát az IPO-ban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.