BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jelentősen növekedett a finanszírozás

Az újautó-piac és a gazdaság növekedésével párhuzamosan nő a gépjármű-finanszírozás is. Egyúttal egyre aktívabb a lakosság, a finanszírozási formák közül pedig a pénzügyi lízing a legnépszerűbb.

Az újautó-értékesítéssel párhuzamosan növekszik a gépjármű-finanszírozás is Magyarországon. Az év első nyolc hónapjában 84 815 személy- és kisteherautót helyeztek forgalomba a Datahouse adatai szerint, ez 13,1 százalékkal múlja felül a tavalyi év és 42,5 százalékkal 2015 hasonló időszakát. A személyautó-piacon a 73 060 darabos adat 19,4, illetve 49 százalékos plusz az előző és a tavalyelőtti esztendőhöz képest, míg a kishaszonjármű-piac 11 755-ös forgalomba helyezése 2016-hoz viszonyítva 14,9 százalékos visszaesés éves alapon. Ám kétéves távlatban 12,4 százalékkal bővült a piac. A 2016-os adathoz képest mért 2054 darabos mínusz a Növekedési hitelprogram kivezetésével és az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (EKÁER) szigorításával áll összefüggésben.

Forrás: shutterstock

A finanszírozásról féléves adatok állnak rendelkezésre, ezek szerint éves alapon 19 százalékkal bővült a kihelyezett összeg a személy­autók és a kishaszonjárművek piacán. „A bővülés már 2013 óta tart, és párhuzamos a gazdasági növekedéssel. A jogi személyek mellett a magánszemélyek is egyre több autót vásárolnak, és a finanszírozási piacon is nő a szerepük” – mondta a Világgazdaságnak Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke. A magánszemélyek új gépjárműihez kapcsolódó kihelyezések az első fél évben a 2016. január–júniusi időszakhoz képest 72 százalékkal bővültek. A Datahouse adatai szerint a kishaszongépjármű-finanszírozási arányok stabilan, 41-42 százalékon állnak, míg a személygépjárművek esetében a magánszemélyeknél a tavalyi átlagos 28,8-ről 32,6 százalékra nőttek. Ez nagyjából megegyezik 2016 utolsó hónapjainak adataival.

https://www.vg.hu/vallalatok/valosaggal-kilott-traktorlizing-625959/

Tekse Kálmán szerint a cégek is kitolták az autócseréket a válság utáni esztendőkben, de ők hamarabb tűntek fel a piacon, és 2013 körül már növekedtek a finanszírozási igények. „A magánszemélyek csak egy-két éve jelentek meg újból nagyobb arányban a lízingpiacon, ők több évvel ki tudták tolni az autócserét, de bizonyos kor felett már célszerű a csere.”

A finanszírozási formák közül a pénzügyi lízing a legnépszerűbb, emellett az operatív lízing is kedvelt, ám a hitel kezd eltűnni. A lízingnél maga a finanszírozott termék a garancia, ezért olcsóbb, mint egy klasszikus hiteltermék. A tartós bérlet, azaz az operatív lízing esetében is így van, de ott a futamidő végén nem lesz az ügyfél tulajdona a jármű, így maradványértékkel is lehet kalkulálni. Utóbbi azt jelenti, hogy a finanszírozott összeg is kevesebb. E forma a vállalkozások körében népszerű, hiszen ha ott menetlevelet vezet valaki, akkor az áfa is visszaigényelhető. Mindezt jellemzően szolgáltatáscsomagban veszik igénybe a cégek, így például a téli-nyári abroncscsere is része a szolgáltatásnak. A lakossági ügyfelek szinte kizárólag pénzügyi lízinget választanak, de a céges ügyfeleknél is ez a népszerűbb. „Néhány autós flottánál nem érdemes flottakezelésben, így operatív lízingben gondolkodni, míg a nagy flottákat üzemeltető cégek sokszor házon belül oldják meg a szolgáltatásokat” – hangsúlyozta a lízingszövetség alelnöke.

Az elmúlt években javult a jól fizető ügyfelek aránya. A szakértő ezt azzal magyarázta, hogy a régi frank­alapú autóhitelek mind kifutottak, az új szerződésekre pedig már vonatkoznak a Magyar Nemzeti Bank szigorúbb előírásai, így nem is engedik annyira eladósodni az ügyfeleket, mint a válság előtt. A magánszemélyeknél eleve 20 százalék induló összegre van szükség, a többi lehet lízing. A cégeknél kicsivel több, mint a jármű árának 80 százaléka az átlagos finanszírozási igény pénzügyi lízing esetén, míg operatív lízingnél nyilván 100 százalék.

Elektromos autózás és finanszírozás

Az elektromos autózás abban a tekintetben nem hoz újat a piacon, hogy az ilyen hajtáslánccal szerelt gépkocsikat is ugyanúgy lehet finanszírozni, de a jövőben megjelenhetnek majd olyan termékek, amelyek a drágább gyorstöltőkkel kombinálva kínálnak lízingmegoldást. Ezek nem nyilvános, hanem magántöltők, vagy kisebb cégek zárt telepen felszerelt töltőállomási lehetnek. Az elektromos autókra jelenleg igénybe vehető 1,5 millió forintos támogatás egyébként lízingtermékeknél is elérhető. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.