Miután az évtized végéig Magyarország rendelkezésére álló uniós források keretére a pályázatokat hamar kiírták, s a források döntő többségét már oda is ítélték, a következő évek feladata a projektek mielőbbi megvalósítása lesz – állították egybehangzóan a Világgazdaság által megkérdezett szakértők. Ennek mentén ugyanis az Európai Bizottság minél előbb ellentételezheti a Brüsszelbe kiküldendő, a beruházások, fejlesztések során keletkező számlákat.
A teljes forráskeretnek egyébként már a 93,7 százalékát, 8340 milliárd forintot odaítéltek a győztes pályázóknak
az illetékes irányító hatóságok, a támogatások 50,6 százaléka, 4510 milliárd forint pedig ténylegesen meg is érkezett a kedvezményezettekhez. A bőség elsősorban abból adódik, hogy a mostani hétéves ciklusra szóló 8900 milliárd forintos EU-s támogatást a kabinet kiegészítette állami forrással is, így tavaly márciusig az eredeti keret 105 százalékának megfelelő 9358 milliárd forint értékben jelentetett meg 526 felhívást.
A 2007–2013-as uniós fejlesztési ciklushoz képest az eddigi tapasztalatok szerint a 2014–2020-as időszakban gyorsabbak a kifizetések, egyszerűbb az előleghez jutás, áttekinthetőbb a pályázati rendszer, illetve bővült a nonprofit szervezetek által igényelhető támogatások köre is – összegzett a Világgazdaságnak Maróczi Imre, a Pályázati Tanácsadók Országos Szövetségének (Pátosz) elnöke. Azt ugyanakkor kritikaként fogalmazta meg, hogy a közbeszerzések szerepének felértékelődésével jelentősen nőtt a pályázókon az adminisztrációs teher, az eljárások lefolytatása pedig néhány hét helyett öt-hat hónapot is igénybe vehet.
A mostani hétéves időszak a gazdaságfejlesztésről és a vállalkozásokról szól, noha az önkormányzati beruházásokat is cégek hajtják végre, vagyis végső soron a teljes forráskeret a gazdaság vérkeringésébe áramlik – húzta alá Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója. Azt is megjegyezte viszont, hogy az új kormánynak mielőbb fejlesztenie kell az értékelési rendszert, hogy egy esetben se kelljen egy-két évet várni a döntésre, az szülessen meg legfeljebb három-hat hónap alatt. Mint mondta, a projektek megvalósítási szakasza idén és jövőre 3 százalékért felelhet a GDP-növekedésben, az elvégzett fejlesztések multiplikatív hatása pedig 2020 után is hozhat még 1-2 százalékos bővülést. Ennek érdekében a szakértő szerint érdemes lenne a kivitelezési fázisban felállítani egy központi szervezetet, amely összefogná és koordinálná az irányító hatóságok munkáját.
Az előző és a mostani ciklus fontos változásaként a kkv-kat 40 millió forintos támogatás felett napi szinten érintő közbeszerzési kötelezettséget említette Tóth Ádám Ferenc, a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet ügyvezetője. Ezenkívül a hitellel kombinált termékek elterjedésére is felhívta a figyelmet. Emlékeztetett: korábban lényegében csak a mikrocégek ingatlanvásárlására pályáztattak visszatérítendő forrásokat, ma már viszont széles a paletta a kölcsönnel kínált támogatásokra a kapacitásbővítéstől a kutatás-fejlesztésen és az épületenergetikán át az informatikai fejlesztésekig.
Lényeges különbség az is, hogy a kkv-szektort érintő felhívásokat egyetlen programba, a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programba (Ginop) tömörítették.
Így a már említett területeken túl a Ginopban érhetők el a versenyképességgel, foglalkoztatással vagy képzéssel kapcsolatos felhívások is. Az ügyvezető ugyanakkor jelezte, hogy a projektek jelentős része tartalmaz építési beruházást, és mivel az ágazatban nemcsak az építőanyagok, hanem a munkaerő ára is akár 50-60 százalékkal drágulhatott a pályázatok beadása óta, átfogó intézkedéscsomagra van szükség a probléma megoldására. A támogatásokat ugyanis nem elég elnyerni, le is kell tudni hívni – húzta alá.
Mind a három szakértő számol visszahulló forrásokkal, melyek terhére új pályázatokat lehet kiírni, vagy a már meglévők keretét bővíteni. Essősy Zsombor szerint ez már az év második felében, illetve jövőre lehet esedékes, több kkv-szektort érintő felhívás esetében is mintegy 10 százaléknyi visszahulló forrással lehet számolni.
Úgy látja, ez egészséges arány, ami annyit tesz, hogy átlagosan minden tizedik beruházás nem valósul meg, vagy a nyertes pályázó visszalép a projekttől. Maróczi Imre nem számít számottevő új kiírásra, Tóth Ádám Ferenc szerint pedig viszonylag egyszerű a képlet az átcsoportosításra, amíg vannak öt-tízszeresen túligényelt pályázatok, másutt pedig bennragad a keret jelentős része. Előbbire a kapacitásbővítést, utóbbira a logisztikai szolgáltatások igénybevételét hozta fel példának.
Ahhoz, hogy az Európai Unió fennmaradjon, Essősy szerint a 2004 után csatlakozó tagországok előtt 2020 után is nyitva kell hagyni a strukturális és kohéziós pénzcsapokat, ezért úgy véli, 10-20 százaléknál nagyobb mértékben nem szabadna csökkentenie Brüsszelnek a támogatások arányát. A MAPI vezérigazgatója szerint
a 2021–2027-es időszakban a versenyképesség és a hatékonyság növelése lesz a kulcs,
előtérben a tőke-, illetve tudásintenzív eszközökkel. Előbbiek közül a digitalizáció, a robotika és az ipar 4.0 további térhódítását nevezte meg, utóbbiak kapcsán pedig a humán kapacitás fejlesztését emelte ki az informatikai készségek mellett, beleértve a vezetői kompetenciákat is. Hangsúlyozta: mindez nemcsak hazánk, hanem az egész unió érdeke, ha lépést akar tartani az Egyesült Államokkal, Oroszországgal, Japánnal vagy éppen Kínával.
A 2014–2020-as ciklushoz hasonlóan a következő hét évnek is a kkv-szektorról kell szólnia – jelezte Tóth Ádám Ferenc. Rámutatott, hogy nemcsak a hazánkban is jelen lévő multinacionális vállalatokhoz kell felzárkózniuk a magyar kis- és középvállalkozásoknak a termelési hatékonyság terén, hanem a régió hasonló méretű cégeihez is. Ezzel Maróczi Imre is egyetért, mint mondta, a kkv-kat a folytatásban az eszközbeszerzés mellett kutatás-fejlesztéssel és képzéssel lehetne ösztönözni. Elmondása szerint üdvözölné a szakma, ha az adminisztrációs terheket az állami és a piaci oldalon is a felére csökkentenék. A kombinált termékek kapcsán pedig azt emelte ki, hogy fel kell készíteni a vállalkozásokat a visszatérítendő támogatások kitermelésére.
Az európai strukturális és beruházási alapok kedvezményezettjeként Magyarország 25 milliárd euró támogatáshoz juthat 2020-ig – olvasható az Európai Bizottság országjelentésében. A 2014–2018-as időszakban ez évente a GDP mintegy 3 százalékának, illetve a közberuházások 43 százalékának felel meg az uniós testület szerint. Ebből a tavalyi év végéig mintegy 23,5 milliárd eurót, a teljes összeg 94 százalékát ítélték oda a projektgazdáknak. A támogatások révén 11 ezer vállalkozás bővítette kapacitásait, több mint 200 cég vezetett be új termékeket, továbbá javult a városi tömegközlekedési rendszer fenntarthatósága, és csökkent a középületek éves primerenergia-fogyasztása. Az uniós finanszírozásból a tervek szerint 2,3 milliárd eurót pénzügyi eszközök formájában juttatnak a piacra – állapította meg a bizottság.
Maróczi arról is beszélt, hogy a megyei jogú városok fejlesztésére szolgáló, már 3500 milliárd forint felett járó Modern várások program mintájára az önkormányzatok után a cégeknek is előirányozhatnának az uniós forrásokon kívül egy hasonló állami fejlesztési csomagot. Ennek értéke, meglátása szerint, akár a 3000 milliárd forintot is elérhetné, ezzel enyhíthetnék a forrásokban igencsak szűkölködő budapesti és Pest megyei cégek gondjait. Mint ismert, az EU besorolása szerint Közép-Magyarország meghaladja az uniós fejlettség átlagát, így csak korlátozottan támogatható.
Essősy Zsombor a jövő feladatának nevezte azt is, hogy a kormánynak támogatnia kell a vállalkozói generációváltást, hiszen a húsz-harminc éve alapított cégeknél ez ma már igencsak esedékes, de gyakran családon belül sincs kinek átadni az irányítást. Ambiciózus, de vállalható célkitűzés lenne szerinte a 2021–2027-es uniós ciklusra, ha a mai 300-400 helyett legalább 1000 tőkeerős, exportképes középvállalat lenne, így megerősödhetne a vállalkozói középréteg. Bár Magyarország egy kicsi, nyílt gazdaság, mindez a protekcionista gazdaságpolitika eszköztárával is elérhető lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.