Közel kétszeresére, 27 százalékról 59 százalékra nőtt Európában a közép- és kelet-európai logisztikai iparban elhelyezett pénz aránya 2012 és 2016 között. Az ingatlanbefektetéseken keresztül kimutatott tendencia szerint a térség jó úton halad afelé, hogy az ipari kereslet fő központjává váljon. Az Eurostat úgy kalkulál, hogy 2050-ig 36 százalékkal bővül az európai logisztikai piac, ezen belül a legnagyobb növekedés Lengyelországra jut 54, illetve Csehországra 46 százalékkal – írja az Emerging Europe. A londoni tanácsadó cég idézi Robert Dobrzyckit, az ipari parkok fejlesztésére szakosodott Panattoni Europe vezérigazgatóját, aki régiónk jó esélyeit elsősorban az ipar és az e-kereskedelem gyors fejlődésével magyarázza. E két területet kiemelte Martin Polák, a Magyarországon is jelen lévő Prologis csoport Közép- és Kelet-Európáért felelős vezetője, hozzátéve, hogy ezek növelik a raktárak iránti keresletet is.
A szakember 13 milliárd euróra tette a térségben tavaly megvalósított ingatlan- és logisztikai beruházások nagyságát,
amit szerinte a gazdasági növekedés, a fogyasztásbővülés és a foglalkoztatottság szintje hajtott.
A Magyarországon szintén aktív Raben Logistics üzletfejlesztési igazgatója azonban a régió kapcsán már a bizonytalan működési környezetetis megemlítette, bár elismerően nyilatkozott a szolgáltatások sorának bővüléséről, a modern technológia alkalmazásáról és a jelentős kapacitásnövelésekről. Agnieszka Haik emlékeztetett, hogy a logisztika Kelet-Európában fiatal ágazat, csak a 2000-es évek elején indult fejlődésnek, de éppen úgy, mint a nyugati piacon: egyes tevékenységek kiszervezésével. Lengyelország például 13,4 millió négyzetkilométer modern raktárfelülettel rendelkezik, 22 százalékkal többel, mint 2016-ban. A növekedés motorjainak fenti sorát kiegészítette az alacsony raktározási és munkaerőköltségekkel, szerinte ez vonzotta például az Amazont Szlovákiába vagy az Alibabát Lengyelországba. Miközben a munkaerő az EU28-ban óránként 26 euróba kerül, térségünkben erősen alulértékelt: az ára Csehországban és Szlovákiában 11 euró körül mozog, Lengyelországban, Magyarországon és Lettországban a 10 eurót közelíti, Romániában pedig 7 euró.
Egyelőre a logisztikai szerződések 90 százaléka Nyugat-Európához köthető, a területet Németország uralja
– mondta Lukasz Michalowski, a Raben lengyelországi nemzetközidisztribúció-fejlesztési igazgatója. Felhívta a figyelmet, hogy Kelet-Európában még mindig gond a megfelelő infrastruktúra és a munkaerő hiánya. A logisztika stabil fejlődése Nyugat-Európában az exportra termelésen alapul, de a felzárkózó országok exporttermelésének növelése más területeken csökkentette a foglalkoztatást.
Robert Dobrzycki szerint az infrastruktúra elsősorban Lengyelországban és Csehországban fejlődött az elmúlt években, stratégiailag már közelítik a nyugati szintet. „Egy ország minél közelebb van Nyugat-Európához, annál jobb, de a munkaerőhiány így is gond” – summázta. A szakember Magyarországról azt mondta, hogy mindig jó piac volt, jó az elhelyezkedése is, de „érintik a mostani politikai kihívások. Márpedig nemcsak a stratégiai helyzet a fontos, hanem a politikai is”. (Az összeállításban magyarországi logisztikai vezető nyilatkozata nem szerepel – a szerk.)
Kelet- és Közép-Európa egészében 54 milliárd eurónyi projekt van készülőben a szállítási infrastruktúra területén, sokkal több, mint a földrész más részein az M&G Real Estate jelentése szerint. E beruházások segítik a logisztikai területek iránt megnőtt igények kielégítését, ezzel a bérleti aktivitást is a fő logisztikai központokban.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.