A tudásalapú, innovatív gazdasági szakképzést segítő javaslatokat dolgozott ki a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) – jelentette be Futó Péter, az érdekképviselet elnöke. Gablini Gábor, az MGYOSZ alelnöke a szervezet számára a németországi duális szakképzés 2030-ig elfogadott stratégiáját nevezte mérvadónak.
Az érdekképviselet szerint például azoknál, akiknél ez szükséges, már az általános iskola első osztálya előtt be kellene iktatni egy plusz, alapozó évet, a negyedik osztályban pedig alapkompetencia-vizsgát kellene tenni írásból, olvasásból, szövegértésből és számolásból. Lenne ilyen vizsga az általános iskola utolsó évében is, amely megegyezne a felvételi vizsgával, továbbá mérnék vele a pedagógusok és az iskola teljesítményét.
A lemorzsolódást 10 százalék alá kellene szorítani, és az általános iskolába lépők legalább 80 százalékának érettségit kellene szereznie.
Az MGYOSZ az általános iskola után egy-, illetve kétéves felzárkóztató képzést javasolna az arra rászorulóknak. Kezdeményezi a tankötelezettség korhatárának 18 éves korra történő visszaemelését, továbbá a szakma- és a pályaalkalmassági vizsga bevezetését.
Gablini Gábor szerint a szakgimnáziumokból legalább olyan arányban kellene a diákoknak továbbtanulniuk, mint a gimnáziumokból. El kell érni, hogy a szakgimnáziumi képzés rangot és hozzáadott értéket is jelentsen a családoknak.
A szervezet többelemű motivációs csomagot léptetne életbe: állami ösztöndíjként a szakiskolai és a szakközépiskolai tanulók a mindenkori minimálbér 40 százalékát kapnák meg, a szakgimnáziumiak a 60 százalékát, mindezt a munkaadók tanulószerződési juttatással kiegészítenék 100 százalékra. Számos munkáltató ma is minimálbérközeli bért ad a tanulóinak.
Az MGYOSZ javaslata szerint a szakiskolai, a szakközépiskolai és a szakgimnáziumi tanulók jogviszonya 15 éves koruktól beleszámítana a későbbi nyugdíjba.
A kezdeményezés szerint a gyakorlati oktatók átlagfizetését a minimálbér legalább háromszorosára kellene emelni, a gyakorlati oktatók bérét és az eszközöket pedig a szakképzési hozzájárulásból lehetne fizetni. A diákoknak csúcstechnológiai központokban kellene megismerniük a legújabb technológiákat, és ezekben lehetne hitelesíteni a szakképesítéseket is. A bizonyítványokat független vizsga- és kompetencia-központokban, egységes, országos feltételrendszer alapján adnák ki.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.