Az Egyiptomi Államvasutak 1,2 milliárd euróért 1300 új vasúti kocsit rendelt a magyar–orosz Transzmasholding konzorciumtól, ez fennállása eddigi legnagyobb megbízása – írja az Ahram portál. Az MTI – a kínai Hszinhua állami hírügynökséget idézve – több mint egymilliárd eurós üzletről, a Xinhuanet pedig 1,2 milliárd dollárosról számolt be.
A keddi aláírási ceremónián egyiptomi részről részt vett Mosztafa Madbuli miniszterelnök, Mohamed al-Asszar külügyi és védelmi ipari miniszter, Hisam Arafat szállítási miniszter, továbbá Oroszország és Magyarország kairói nagykövete. Az esemény utáni tájékoztatón Hisam Arafat közölte, hogy az 1300 kocsiból 800 légkondicionált lesz, a járművek első tétele pedig 14 hónapon belül megérkezik.
A szerződést a szállító részéről a Transzmasholding Hungary konzorcium alelnöke írta alá, de az MTI a társulás magyar résztvevőjét nem nevezi meg, holott – a többi között a Világgazdaságban megjelent – korábbi sajtónyilatkozatokban, sőt az MTI-ben is szerepelt már a Dunakeszi Járműjavító Kft. (DJJ) neve. A hírügynökség emlékeztet, hogy júliusban Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára közölte:
az Eximbank azzal a feltétellel vállalta a beruházás teljes finanszírozását, ha az 1300 vasúti kocsi által képviselt értéknek több mint 50 százalékát Magyarországon állítják elő.
Ez – az 1,2 milliárd eurót alapul véve – legalább 600 millió eurónyi, tehát 194,4 milliárd forintnyi gyártást jelentene a DJJ-nek. (Feltéve, hogy a szerződés részleteiben vagy netán a magyar fél kilétében azóta nem történt változás.) A társaság tavalyi árbevétele 6,1 milliárd, adózott eredménye 59 millió forint volt. A Transzmasholding Hungary Kft. tulajdonosa a TMH International AG, amelynek székhelye ez év júniusa óta a svájci Zugban van.
A hír egyik érdekessége, hogy az Egypt Independent portál már nyolc napja azt írta az egyiptomi vasúti hatóság vezetőjére, Asraf Raszlanra hivatkozva, hogy Egyiptom a jövő hónapban megkapja annak az 1300 vasúti kocsinak az első tételét, amelyet egy magyar–orosz konzorciumtól rendelt. Ötszáz kocsi a nagy távolságú felső-egyiptomi vonalakon fog szolgálni.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.