Az Országgyűlés előtt fekszik egy módosító indítvány, amely a közérdekű nyugdíjas-szövetkezetekre vonatkozik. Miért készült?
Felvetődött az igény, hogy a szövetkezetek bevételéből minél többet kapjanak a szövetkezeti tagok, azaz a nyugdíjasok. Az előző parlament gazdasági bizottsága támogatta a benyújtott indítványt, amely szerint a nyugdíjas-szövetkezetek kötelesek a tagoknak a nettó bevétel legalább 85 százalékát kifizetni személyes közreműködésük arányában.
Az utóbbi években megélénkült a szövetkezetekkel kapcsolatos jogalkotói munka. Az Országgyűlés 2017 júniusában fogadta el
a közérdekű nyugdíjas-szövetkezetek szabályozásáról szóló törvényt. A szakmai munka során milyen célok fogalmazódtak meg?
A közérdekű nyugdíjas-szövetkezetek célkitűzése összetett és sokrétű. Elősegítik a nyugdíjas korosztály munkaerőpiaci reaktiválását, előmozdítják a tagok szociális és gazdasági-vagyoni helyzetét, és a tagok számára közösséget teremtenek. E célok a szövetkezetben egymás mellett, vállalkozási formában valósulhatnak meg. A szövetkezet és a tagja közötti tagsági megállapodásban rögzítik, hogy a tag mit végez személyes közreműködésként. A közérdekű nyugdíjas-szövetkezetnél fontos megemlíteni, hogy az idősebbek átadhatják szakmai tudásukat, tapasztalatukat a fiatalabbaknak. Szerintem ez lényeges jellemzője ennek a szövetkezeti típusnak.
Itt kedvezményekről is szó van.
A közérdekű nyugdíjas-szövetkezeti foglalkoztatás a közteherviselés szempontjából valóban kedvező. E szövetkezetnek nem kell sem szociális hozzájárulási adót fizetnie a nyugdíjas tagjával fennálló jogviszonya alapján, sem szakképzési hozzájárulást. Az ilyen szövetkezet tagjaként megszerzett jövedelem mentes a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás fizetése alól is. Eddig hozzávetőleg 140 nyugdíjas-szövetkezet jött létre az országban, ami bő egy év alatt szerintem szép szám.
Úgymond hungarikumnak számít a közérdekű nyugdíjas-szövetkezet, de az iskolaszövetkezet is.
Valóban, mindkét szövetkezeti típus a magyar szövetkezeti jogban jelent meg. Az iskolaszövetkezeti szabályozás kapcsán kiemelendő a 2006-os szövetkezeti törvény 2016-os módosítása. Fontos ugyanis, hogy a diák szövetkezeti tagsági jogviszonnyal rendelkezik, tevékenységét személyes közreműködésként végzi, ezt pedig a szövetkezeti törvény szabályozza, és nem a munka törvénykönyve. Hallatlan előnynek tartom, hogy a diákok Magyarországon ma az iskolaszövetkezetben védettség mellett tudnak dolgozni, munkatapasztalatot szerezni, közben pedig közösséghez tartoznak.
Az uniós szövetkezeti példákból hogyan meríthetünk?
A német és a svéd lakásszövetkezetek mintaként szolgálnak a lakásépítés és -üzemeltetés területén. Magyarországon is vannak lakásszövetkezetek, önálló törvény szabályozza ezt a szövetkezeti típust. Szerintem a törvényt érdemes lenne csiszolni, a pozitív példákat átültetni a hazai gyakorlatba, ami gördülékenyebb működést eredményezhetne. Az olasz szociális szövetkezeti törvény a hátrányos helyzetűeknek ad esélyt. Ki kell emelni az 1895-ben alakult és már több mint egymilliárd tagot számláló Szövetkezetek Nemzetközi Szövetségét is. A szervezet érdekképviseleti, érdekérvényesítő, továbbá jogegységesítő tevékenységet folytat ajánlás jelleggel. A nemzeti jogalkotások a szövetség ajánlásaira is támaszkodhatnak, amikor a valódi, például szociális szövetkezet szabályait megalkotják.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.