Aggodalommal szemléli a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) az Audi győri gyárában zajló sztrájkot – erről a köztestület elnöke beszélt a Világgazdaságnak. Parragh László szerint a csütörtök óta tartó munkabeszüntetésnek van egy szélesebb kontextusa annál, mint hogy milyen nyomot hagy az Audi termelésében, ez pedig az, hogy a teljes magyar gazdaságnak is komoly károkat okozhat.
Az események erősen rongálják a Magyarországról alkotott befektetői képet, amely eddig megbízhatóságot és kiszámíthatóságot mutatott
– hangsúlyozta. Hozzátette, hogy ezt a beruházói alaphangulatot nem írják felül a mostani történések, de mindenképpen aláássák.
Parragh László úgy fogalmazott, hogy a győri sztrájk a lehető legrosszabb pillanatban zajlik, ugyanis a németországi autóipar nincs könnyű helyzetben, a helyi szakszervezetek pedig erős nyomást gyakorolnak a gyártókra, hogy vigyék haza a külföldi termelési kapacitásaikat. Ehhez a követeléshez jó érv a magyarországi Audi-üzem leállása.
Ezzel a visszaütő hatással vagy nem számolnak a győri szakszervezeti vezetők, vagy nem érdekli őket
– jegyezte meg.
Az MKIK elnöke úgy látja, hogy a jövőbeli itthoni autóipari beruházások esélyét egyértelműen csökkenti a győri helyzet, amely azonban valószínűleg nem érinti a BMW debreceni projektjét. Azt is jelezte, hogy ha az árak megborulnak az autógyárban, azt a teljes termelési lánc megérzi majd: több magyar Audi-partner is arról számolt be az iparkamarának, hogy egy ilyen esetben a konszern a beszállítói árak csökkentését akarja majd elérni, miközben ezeknek a cégeknek ugyanúgy szembe kell nézniük a bérfejlesztésekkel.
Lapunk kérdésére Parragh László elmondta, hogy túlzónak tartja a győri szakszervezet követeléseit.
Elszaladt velük a ló. A bérfelzárkóztatás pártján állok, de ezt csak megfelelő tempóval lehet végigvinni, nagy ugrásokkal nem, mivel ezt nem követi le a termelékenység és a hatékonyság
– mutatott rá. Kitért arra is, hogy a 8 százalékos minimálbér-emeléssel nem ért egyet, annak ugyanis két számjegyűnek kellene lennie, de szerinte ezt a piac úgyis ki fogja kényszeríteni.
A sztrájk következtében fellépő károkat a GDP-hez viszonyítva egyelőre ezrelékes nagyságrendűre becsüli, azt viszont kiemelte, hogy a munkabeszüntetés multiplikátor hatásaival is számolni kell. „Nincs autógyártás, nem készülnek motorok, a beszállítók termelése is leállt, ami problémát okoz a készletezésben, a finanszírozásban és a munkaerő foglalkoztatásában is” – sorolta.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.