A budapesti behajtási díjról, amit még a Demszky Gábor-féle városvezetés önként vállalt be a 4-es metró megépítésért, egy tíz évvel ezelőtti európai bizottsági határozat és egy érvényes szerződés rendelkezik, azt nem a főváros akarja mindenáron bevezetni – mondta a főpolgármester csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.
Tarlós István a napokban a kérdésben megjelent hírekre reagálva emlékeztetett: tíz évvel ezelőtt eldőlt kötelezettségről van szó. Nem a kormány és a városvezetés „valós vagy virtuális vitája” a lényeg, ennek nincs relevanciája. Van egy kötöttség, amiben az unió Budapesttel „tulajdonképpen türelmes”, és nem az a vita tárgya, hogy akar-e valaki dugódíjat vagy nem. Ez egy elvi lehetőség, és erre utal a véleményezésre közzétett mobilitási terv is – tette hozzá.
Tarlós István a dugódíj bevezetésére vonatkozó kérdésekre válaszolva azt mondta:
amíg nem ismerik az Európai Unió álláspontját, hogy ragaszkodnak-e komoly pénzelvonásokhoz, ha nem vezetik be a behajtási díjat, addig az ügyben nem tudnak eljutni a döntéshozatalig.
A főpolgármester közölte, az ügyben még nem született döntés, a behajtási díjjal foglalkozik majd a fővárosi közfejlesztési tanács, és az Európai Unióval is folytattak már egyeztetéseket. Hozzáfűzte:
nem mondhatja azt kategorikusan, hogy nem lesz dugódíj, mert Demszky Gábor „jogutódja”, s ha kijelentené ezt, akkor az Európai Unió milliárdos bírságot szabhatna ki.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a kérdésről nem lehet népszavazással dönteni, mint ahogy azt Karácsony Gergely, a baloldali pártok főpolgármester-jelöltje felvetette. A referendum semmi relevanciával nem bír az unió határozatára és a jogérvényes szerződésre. „Ez vagy egy egészen alapvető tudatlanság vagy szándékos félrevezetés” – fogalmazott Tarlós István.
Karácsony Gergely főpolgármester-jelölt csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, a svéd fővárosban először fejlesztették a közösségi közlekedést és P+R parkolókat építettek, majd átmenetileg behajtási díjat vezettek be a belvárosban, végül pedig népszavazáson kérdezték meg az embereket arról, hogy a behajtási díj maradjon-e később is. Stockholmban ennek köszönhetően a világ egyik legjobb közösségi közlekedése működik, és komoly lépéseket tettek a légszennyezettség csökkentése érdekében is – emelte ki a politikus.
A főpolgármester reagált arra is, hogy Karácsony Gergely szombati kampányindító rendezvényén arról beszélt: soha nem volt ennyi patkány a városban, mint most. Tarlós István emlékeztetett arra, hogy a patkányfertőzöttség miatt 2018 decemberében a Fővárosi Közgyűlés 647 millió többletforrást biztosított fokozott patkányirtás elvégzésére. Ennek eredményeképpen az akkori időszakban a patkányok észleléséről szóló 1400 körüli lakossági bejelentések száma a negyedére, 350-re csökkent – fűzte hozzá.
Tarlós István megjegyezte is, hogy a patkányirtásról a Fővárosi Közgyűlés kétszer is hozott határozatot. A testület 2017 májusában 1,3 milliárd forintot biztosított a feladatra. Ezt a határozatot mindenki megszavazta, kivéve Karácsony Gergelyt, aki nem vett részt az ülésen. A már említett többletforrásról Karácsony Gergely nem is tudhatott, mivel az akkori közgyűlési döntéskor sem volt jelen – mondta a főpolgármester, hozzátéve, hogy a szocialista képviselők nem szavazták meg a többletforrás biztosítását.
A főpolgármestert kérdezték arról is, hogy ellenzéki képviselőnők közösen kezdeményezik a kilakoltatási moratórium meghosszabbítását. Tarlós István elmondta, nem zárkózik el attól, hogy a nehéz helyzetbe jutott embereken segítsenek szociális támogatásokkal. Ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy ezekért a nehéz helyzetekért az önkormányzatot „nulla felelősség terheli”, továbbá erre a fakultatív feladatra források szükségesek. Kitért arra is, hogy a fővárosnak vannak egyéb szociális kötelezettségei, amelyek szintén forráshiányosak. A főpolgármester példaként említette, hogy a hajléktalanokra szeretne több pénzt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.