Áprilisban a kiskereskedelmi üzletek forgalma a nyers adat szerint 8,5 százalékkal, a naptárhatástól megtisztítva – főként a húsvéthatás miatt – 7,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Az adat jelentős élénkülést mutat, mivel márciusban a naptárhatástól megtisztítva 4,9 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi üzletek forgalma, amikor az egy évvel korábbihoz mérve szezonális kiigazítással – ugyancsak a húsvéthatás miatt – 5,9 százalékos volt a növekedés.
Áprilisban az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 4,7 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 6,6 százalékkal, az üzemanyag-kiskereskedelemben 5,5 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene áprilisban.
Az év első négy hónapjában 6,8 százalékkal nagyobb volt a naptárhatástól megtisztított és a kiigazítatlan forgalom is, mint a múlt év azonos időszakában.
Az ING szerint elmondható, hogy
egy-egy felpattanástól eltekintve a kiskereskedelem teljesítménye 2017 vége óta lassul, és a mai adat is illeszkedik ebbe a trendbe.
Ami a részleteket illeti, a bolttípusok növekedési szerkezetében a szokásos év végi mintázatot láthatjuk, vagyis beindult a nem élelmiszertermékek vásárlása. Ezen boltok forgalmának 9,1 százalékos éves alapú bővülése a legerősebb adat szeptember óta. Eközben negatív meglepetést látunk az élelmiszer-kiskereskedelemben, ami jóval átlag alatti teljesítménnyel rukkolt elő, de itt vélhetően decemberben számíthatunk egy korrekcióra. Ami a gépjárműüzemanyag-forgalmat illeti, a mutatott növekedés nagyjából megfelel az idei év második felében látott trendeknek – olvasható az ING közleményében.
A 2018-as év végéhez közeledve a kiskereskedelem teljesítménye továbbra is kedvező képet fest, azonban az általános fogyasztási hajlandóság mérséklődése, valamint a magas bázis jelei már láthatóak a havi adatközlésekben. Előretekintve a 2018-as 6-7 százalékhoz képest inkább az 4-5 százalékos éves alapú növekedés lehet az új tendencia 2019-ben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.