Az elmúlt két évben jelentős változáson ment keresztül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzési gyakorlata, az adózóbarát hozzáállás, úgy tűnik, jól működik, a NAV létszáma az elmúlt három évben csökkent, ennek ellenére az új módszerekkel is hozzák az előírt bevételeket az adóhiány-feltárásoknál – mondta Szmicsek Sándor, a Mazars adópartnere a cég kelet-közép-európai Adóbrosúráját bemutató sajtótájékoztatón. Ám van határa az adóhatóság baráti fellépésének, a számlagyárak esetében például kifejezetten kemény a reakció. Amíg viszont az elfogadható határon belül marad egy cég, a NAV megpróbálja minél hatékonyabban, barátságos eszközökkel, lehetőleg formális vizsgálatok, ellenőrzések nélkül elérni az adók beszedését – összegezte az elmúlt egy év tapasztalatait Szmicsek Sándor.
Az adótanácsadók példaként elemezték a transzferár-ellenőrzéseket, amelyek során első lépésben egy nyolcszázas listára válogatta össze a NAV az iparági sztenderdektől eltérő cégeket.
A tapasztalatok szerint, ha egy cég hozta az iparági átlagot nyereségben vagy befizetett adóban, akkor megússza az ellenőrzéseket.
Az átlagtól eltérő cégeket tehát először a NAV írásban szólította fel az adatok ellenőrzésére, ha ilyenkor érdemben reagálnak a megkeresésre, azaz önellenőriznek és fizetnek, akkor megússzák a második körös hivatalos, ám még mindig rendkívül udvarias személyes konzultációt.
Még ez sem számít hivatalos ellenőrzésnek, hanem a meggyőzésé a főszerep, s a tapasztalatok szerint csak a harmadik körben bennmaradó cégeknél jön a formális ellenőrzés. Az adózóbarát hozzáállásra a körülmények is rákényszerítik a NAV-ot:
A NAV sem érdekelt tehát az ellenőrzések erőltetésében, mert hiányzik az ehhez szükséges kapacitása. A cél az, hogy a cégekkel megértessék: az ő érdekük is a jogkövető magatartás.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.