Több milliárd dolláros üzlet kapcsolódik kedvenceink ellátásához. Európa nemzeti kormányai most kezdik felismerni, jó lenne nemcsak az állattartással járó közösségi terheket viselniük, de a bevételből is részesülhetne a nemzeti költségvetés.
Akár legyinthetnénk is a kedvenc gazdik társadalmára, mondván, csak egy csapat kutya-cica tulajdonos különös világáról van szó.
A statisztikák szerint azonban
ma Magyarországon minden harmadik háztartásban él macska és minden negyedikben kutya.
Azt azonban gyorsan hozzáteszik a statisztikusok, valószínűleg maguk is alulbecsülik a tényleges létszámot.
Nem csoda hát, ha egész iparágak szakosodtak a kedvencek, vagy még inkább a gazdik kiszolgálására.
A tápgyártók, állatfelszerelés készítők, állategészségügyi termékgyártók, kereskedők és nem utolsó sorban az állatorvosok és a tenyésztők nem is számították el magukat, ha az állatszerető rétegekre alapozták üzleti vállalkozásukat.
Mi sem mutatja ezt jobban, minthogy
a 2008-as gazdasági világválság alatt, míg más iparágak kénytelenek voltak szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és cégek milliói mentek csődbe, a „pet-ipar” nemhogy nyereséges tudott maradni de még fejlődött is.
Az Euromonitor International adatai szerint 2007-ben csak a kiskereskedői állateledel forgalom 45 milliárd dollárt tett ki, és ez az összeg a válság éveiben sem csökkent. Az APPA ( American Pet Product Association) összesítése alapján pedig
2008-ban csak az amerikaiak maguk elköltöttek ennyit, azaz 43 milliárd dollárt kisállataik ellátására.
Az összeg pedig mára közel duplájára 75,38 milliárd dollárra emelkedett, ahogy az az alábbi grafikonon is látható:
Magyarország sem marad el a trendektől a kisállatokra fordított összegek terén.
Bár azt hihetnénk, hogy szerényebb lehetőségeink vannak, ezért kedvencünkre is kevesebbet áldozunk, néhány éve megdöbbentő adat látott napvilágot.
Míg a 2008-as válság alatt az alapvető élelmiszerekre akár 25 százalékkal is kevesebbet fordított a hazai lakosság, az állateledelre és ellátásra költött összeg nemhogy nem csökkent, de még némileg növekedett is.
Azaz sarkosan fogalmazva:
előbb vontuk meg magunktól a falatot, mint kedvencünktől.
Ma, több mint tíz évvel a nehéz évek után ott tartunk, hogy a teljes hazai állateledel-piac forgalma körülbelül 50 milliárd forint.
Ezen kívül nagyhatalomnak számítunk a tápgyártásban és a társállattartáshoz szorosan kapcsolódó állatorvoslás és tenyésztés terén is.
A legkönnyebben a magyarok helyét a tenyésztésben a versenyeredményeken mérhetjük le. A hazai kutyatenyésztők sikeréről talán többet hallunk, de a macskatenyésztők sem maradnak el mellettük.
Néhány hete egy magyar kutyát választottak Európa legszebbjének Ausztriában, de emellett érdemes tudni, hogy itthon több világbajnok macska is van. Néhányan közülük a világ legszebb macskája címet is többször megnyerték.
A nemzetközi tenyésztői közösség pedig úgy tartja, magyarok a világ elitjébe tartoznak.
A kutyatenyésztés áldatlan állapotait – azaz a lelketlen szaporítók okozta sorozatos botrányokat – néhány éve mind a tenyésztők, mind a kormány megelégelte.
2010-ben az állatvédelmi törvény is szigorodott, a tenyésztőket pedig mára egy hazai szövetség fogja egybe.
A macskáknál már nem ilyen egyszerű a helyzet. Itthon több létező világszervezet tart fenn klubot, és csak egy hazai alapítású független egyesület létezik. Bár mindegyik kiváló szakmai alapokon áll,
a tenyésztők így igazából pénzük egy részét kénytelenek nem itthon „elkölteni”,
mint ahogyan az információk is zömmel más országok szövetségeiben összegződnek.
A tenyésztéshez kapcsolódó komoly bevételek részben német, amerikai, angol központi szervezetek büdzséjét gyarapítják, amiből azok magától értetődően nem adóznak a magyar költségvetésbe.
Ha azt vesszük, hogy egy tenyészmacska ára 1000-5000 euró között mozoghat (és akkor még nem beszéltünk a kapcsolódó költségekről), bizony nem mindegy rend van-e a piacon.
Ha a kedvencekhez kapcsolódó költéseket vizsgáljuk, más csatornákon is kiáramlik a magyarok pénze az országból, és itt talán még nagyobb összegekről lehet szó.
Így például a sokat emlegetett online kereskedelmen keresztül, ahol már gyakorlatilag a petfoodtól kezdve, az állatgyógyszeren át, magáig az állatig minden kapható.
Igen állat is, hiszen
ha például Japánból szeretne valaki diszkoszhalat venni, azt bealtatva kiszállítják neki Budapestre, csak a „kosábra teszem ” gombra kell kattintania a webáruház honlapján.
Ezek az online cégek a székhelyükön, nem pedig a megrendelő országában adóznak a bevételük után.
Inkább a feketegazdaság résztvevőinek számítanak azok a kutya-macska szállító magánszemélyek, akiknek – nyugodtan mondhatjuk – mára a közösségi médián keresztül szerveződő nemzetközi közössége van, és néha igencsak borsos árai.
Cikkünk készülte alatt érkezett a hír, miszerint elfogadta a francia parlament alsóháza, a Nemzetgyűlés azt a törvényjavaslatot, amely az internetes óriáscégek megadóztatását írja elő.
A javaslat célja a „GAFA-adó” – a Google, az Amazon, a Facebook és az Apple kezdőbetűi alapján – bevezetése azoknak a digitális tevékenységeknek a megadóztatása céljából, amelyekből az említett óriásvállalatoknak hasznuk származik a francia internetfelhasználóknak köszönhetően.
Ne gondoljuk viszont, hogy hazánk a „pet-ipar” fekete báránya lenne.
Hasonló volt a helyzet egykor tőlünk nyugatra is. Ott azonban már korábban felfigyeltek az iparág pénzforgalmára és a lehetséges adóelkerülőkre is.
Több országban – részben az állatvédők nyomására, részben jól felfogott pénzügyi érdekből – például okosan „rendet vágtak” a tenyésztői szervezetek között és lépéseket tettek annak érdekében is, hogy a bevételeket becsatornázzák a központi költségvetésbe.
Tették ezt azért is, mert felmérték, míg a „pet-piac” szereplői igencsak jól keresnek a kedvenceken, az állatvédelmi feladatokat nagylelkűen a kormányra és a civilekre hagyják.
Utóbbiak is megfogalmazták, jó lenne, ha a közteher-viselésből mindenki kötelezően kivenné a részét, és ugyanez volt a véleménye a tenyésztőknek is, akik szintén kihasználva érezhették magukat.
A helyzet megoldásában Németország viszonylag könnyű helyzetben volt, hiszen az egyik legnagyobb világszervezet az övék: a világ minden pontján, összesen 280 tagklubot számláló WCF (World Cat Federation) ugyanis német alapítású.
A részletekre mindig is jól figyelő Franciaország is megvalósította saját rendszerét. Lehet ugyanis náluk akár száz macskatenyésztő egyesület is, ám ezeknek a LOOF (Livre Officiel des Origines Félines) egyesületbe kell tömörülniük, kiállítási törzskönyvezési és egyéb bevételeik zöme is oda folyik be. Az ernyőszervezet pedig közvetlenül a francia agrárminisztériumnak felel... gyakorlatilag mindenért.
Nem csoda, ha a vezető európai országok példáján okulva most mások is elgondolkoznak azon, nem lenne érdemesebb saját hatáskörbe vonni legalább a tenyésztés kérdését és bevételét. Ezért fordulhat elő, hogy megbeszélések kezdődtek a nemzeti kormányok agrárminiszterei között arról is, hogy egy franciához hasonló modell felépítését kezdjék el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.