A beszedett jogdíjak újabb rekordot döntöttek, elérték a 9,65 milliárd eurót, ami 2017-hez képest 0,9 százalékos emelkedést mutat. Az euró árfolyamváltozásának hatását nem számítva 4,4 százalékos növekedést kapunk – tudatta a hazai jogkezelő, az Artisjus zeneipari szakmai blogján, a Dalszerzőn.
A digitális felhasználások után beszedett jogdíjak 29 százalékkal nőttek, de még mindig csak az összes beszedett jogdíj 17 százalékát teszik ki. A két legfontosabb területet továbbra is a televíziós és rádiós felhasználások, illetve az élő- és háttérzene jelentik: előbbi 2,4 százalékkal csökkent egy év alatt, utóbbi 0,5 százalékkal nőtt, miközben ötéves távlatra visszatekintve a digitális jogdíjak majdnem megháromszorozódtak.
A közös jogkezelők több repertoárt kezelnek, ebből a zene után keletkezik a legtöbb jogdíj (88 százalék), az audiovizuális, irodalmi, drámai és vizuális művészeti jogdíjak tavaly csökkentek.
A CISAC elnöke, a világhírű francia zenész, Jean-Michel Jarre megfogalmazása szerint az Európai Unió által idén elfogadott szerzői jogi irányelv „világítótoronyként hozott fényt az éjszakába”. Az Európai Parlament – többek között a jogkezelők erőteljes lobbizása nyomán hozott – döntése azonban nem jelent végleges megoldást, a jelentés úgy látja, 2020-ban lobbizni kell az európai példa mellett a világ más részei felé.
A dokumentum szerint komoly kihívást jelent a zenei világ digitális átállása. Példaként megemlítik, hogy a brit és a francia közös jogkezelő 2018-ban több mint tízbillió digitális zenelejátszás adatait dolgozta fel, ilyen mennyiségű adat megbízható, átlátható, gyors feldolgozása pedig komoly befektetést igényel a közös jogkezelők részéről. A jelentés kiemeli, hogy 2018-ban a Facebook és annak tulajdonában lévő más alkalmazások (például az Instagram) jogosítása komoly új bevételi forrást nyitott meg a szerzők számára.
Tavaly is Európában szedték be a legtöbb jogdíjat, a teljes összeg 56,4 százalékát. Magyarország 2018-ban az egy főre eső jogdíjak tekintetében a 27., GDP-arányosan a 10. helyen állt a globális listán.
Európában 34,9 százalékkal nőtt a digitális jogdíjak összege, ugyanakkor a világátlaghoz képest még mindig alacsonyabb ezek részesedése az összes jogdíjból (13,3 százalék). A digitális szektorból érkező jogdíj mértéke csak Észak-Európában haladja meg az élő- és háttérzeneit.
A CISAC jelentése idén a közép-kelet-európai régióval külön is foglalkozott. Ezzel kapcsolatban a jelentés kiemeli, hogy több közös jogkezelő is „kedvezőtlen szerzői jogi környezetben” kénytelen dolgozni, illetve gondot okoz, hogy a digitális növekedés fő hajtóereje, az előfizetés csak szerény mértékben emelkedik. Ezzel együtt a régió 2018-ban 3 százalékos növekedést tudott elérni. A magánmásolási díj a régióban a globális érték több mint háromszorosát, 12,6 százalékát tette ki, tavaly Magyarország mellett Oroszország és Csehország jogkezelői tudtak növekedést elérni ezen a területen.
A televíziós piac kapcsán a dokumentum kiemeli: ez az iparág jelentős rugalmassággal tudta elérni, hogy bevételei folyamatosan növekedjenek. A 16-25 éves korosztály képernyő előtt töltött idejének már több felében streamelt videókat néz, a hagyományos csatornák időaránya mindössze egyharmad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.