BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kissé nőhet a juhhúsfogyasztás az EU-ban

Kiegyensúlyozott a belső kereslet, és az Európai Unió juh- és kecskehús-előállítása a jövő évtizedben várhatóan stabil marad – vetítette előre a kiskérődző-ágazatra vonatkozó piaci és jövedelem-előrejelzésében az Európai Bizottság.

A kiskérődző-ágazat 2019–2030 közötti helyzetéről szó­­ló előrejelzés szerint az Euró­pai Unió teljes juhállományára­ mintegy 3 százalékos csökkenés vár – idézte az Európai Bizottság szakmai anyagát az agrárkamara honlapja. A brüsszeli szakértők a piaci helyzet elemzésekor örvendetesnek nevezték, hogy az EU-ban az ökológiai gazdálkodás aránya − a szarvasmarha-ágazat mellett − a kis­kérődző-ágazatban már most is magas, e gazdaságok arányának növekedése azonban lelassulhat az előttünk álló évtizedben.

A NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézete által készített piaci jelentés szerint az unióban a juh- és kecskehús fogyasztása az idén 2 százalékkal csökkenhet, 2020-ban pedig nem változik jelentősen.

Az egy főre jutó éves fogyasztás 1,7 kilogramm körül alakulhat az idén és a következő évben is.

Az uniós előrejelzés szerint 2030-ra a juhhúsfogyasztás fejenként 1,8 kilogrammra emelkedik az EU-ban, ami 6 százalékos növekedés lenne az idei értékhez képest.

Fotó: Gottwald Károly / Tolnai Népújság

Az uniós juhhúsfogyasztás a többi húshoz képest a legalacsonyabb a közösségben,

alakulására az árak változása valószínűleg mérsékelt hatást gyakorol. A következő évtizedben a fogyasztás a fejenkénti 1,8 kilogramm körül stagnál, az unióbeli juh- és kecskehúsfogyasztást hosszabb távon azonban élénkítheti az étkezési szokások megváltozása és a népesség változása. A juhhústermelés várhatóan viszonylag stabil marad, értéke a jelzett időszakban 950–965 ezer tonna között alakulhat. A legtöbb uniós tagállamban az ágazatot termeléshez kötött dotációkkal támogatják.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.