BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatékony munkaerő-megtartó eszköz a béren kívüli juttatás

Átlagosan bruttó 371 ezer forintot, a tavalyinál kicsit kevesebbet nyújtanak a munkavállalóiknak cafeteriajuttatásként a cégek.

Átlagosan bruttó 371 ezer forintot, a tavalyinál kicsit kevesebbet nyújtanak a munkavállalóiknak cafeteriajuttatásként a cégek – olvasható a Szent István Egyetem és a HR Kutató Központ által végzett friss kutatásban. Eszerint elsősorban a nagyvállalatok adnak béren kívüli juttatást. Az is kiderült, hogy 2 százalékról 6-7 százalékra nőtt a célra legfeljebb 100 ezer forintot biztosító munkáltatók aránya. A népszerűségi toplistát a SZÉP-kártya elemei uralják, az önkéntes egészség- és nyugdíjpénztári hozzájárulás viszont leszorult az élről, és a tavalyihoz képest hátrébb sorolódott a bérként adózó pénzkifizetés is.

Fotó: VG / Vémi Zoltán

A felmérés tanúsága szerint a  nagy létszámú vállalatok körében a legnagyobb a béren kívüli juttatás elterjedtsége: az ezer fő fölötti alkalmazotti létszámmal működők 91 százalékában vannak fixen nyújtott, illetve cafeteriajuttatások. Az utóbbit 77 százalékuk biztosítja. Az 50 fő alatti mikro- és kisvállalkozásoknál viszont feleekkora az arány, mindössze 49 százalék. A tíznél kevesebb dolgozót foglalkoztató vállalkozásoknak pedig mindössze 24 százaléka biztosít cafeteria-rendszeren belüli juttatásokat.

A cafeteriát érintő jogszabályi változás az idén nem lépett életbe, mégis tetten érhetők változások a cégek béren kívüli juttatásokkal kapcsolatos magatartásában. Több ponton is változott például a leggyakrabban biztosított fix juttatások sorrendje tavalyhoz képest: a Széchenyi Pihenőkártya elemei az élre kerültek a vendéglátás, a szabadidő és a szálláshely alszámla sorrendjében, leszorítva onnan a cégesautó-használatot és a céges rendezvényeket.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.