Huszonöt százalékkal emelkedett a nemzetközi kiskereskedelmi láncok értékbeli forgalma a koronavírus-félelmek hatására 2020. február 24. és március 1. között. A kiskereskedelmi láncok szkennelt adatai alapján leginkább az egészségvédelmet célzó termékeket és a tartós élelmiszereket vásárolták a hazai fogyasztók – közölte a Nielsen.
Tisztálkodási és higiéniai termékekből 142 százalékkal, fertőtlenítőszerből 91 százalékkal több fogyott az adott időszakban az előző év azonos időszakához képest.
Az élelmiszerek között tarolt a cukor, a liszt és a száraztészta, derült ki a Nielsen hiper-, szupermarketek és drogériák szkennelt adatain alapuló összesítéséből.
A fogyasztók aktívan töltik fel a „járványkamrát” az új koronavírus (COVID-19) és a potenciális világjárvány keltette aggodalmak hatására, és elkezdték az alapélelmiszerek, beleértve a cukor, a liszt, a rizs, valamint az étolaj betárazását. A felvásárlási hullám a nem-élelmiszerkategóriákat is utolérni látszik.
2019-ben a hazai kiskereskedelem forgalma mintegy 2500 milliárd forintot tett ki, ami heti átlagban 12 milliárd forintot jelent (a kiugró szezonális periódusok átlagolását is beleértve).
Az év kilencedik hetében (2020. február 24. és március 1. között) a heti értékbeli forgalom a nemzetközi láncok szkennelt adatai alapján a kiskereskedelemben 12 milliárd forint volt, ami közel 25 százalékkal haladja meg az előző év azonos periódusát.
Mivel a vásárlási magatartás krízishelyzetben eltérő lehet a normálisnak tekinthető, akár szezonálisan kiugró időszakokhoz képest, úgy gondoljuk, hogy a kiskereskedelemre való hatás ciklusa rövidebb lesz
– mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen Connect magyarországi ügyvezetője. „Az érintett kategóriák fellendülése mellett egyéb termékek iránt is növekszik majd a kereslet.”
Rohamosan növekedett az egészségvédelmi termékek iránti kereslet: A hazai kiskereskedelmi egységek polcairól átmenetileg elfogytak a fertőtlenítők és kéztisztítószerek; az előbbiből február utolsó hetében 91 százalékkal több fogyott az előző év azonos időszakához képest.
A tisztálkodási és higiéniai szereknél ennek mértéke 142 százalék, vitaminok esetében pedig 108 százalék. A kézfertőtlenítők értékbeli forgalma 73 százalékkal nőtt.
A fogyasztók megkezdték az alapvető termékek beraktározását: a Nielsen adataiból kiviláglik, hogy a nemzetközi kereskedelmi láncokban 2020 kilencedik hetében a cukor értékbeli forgalma 178 százalékkal ugrott meg az előző év azonos időszakához képest. A liszt értékesítése 168 százalékkal nőtt, de nagy tételben vásároltak száraztésztából, rizsből és étolajból is.
A tartós élelmiszerek között kimagaslóan nagymértékben (több mint 100 százalék) fogyott a különféle konzervekből, de a zacskós leves, a tartós tej és a fagyasztott zöldségek értékesítése is jelentősen megnövekedett.
Mindez azt jelzi, hogy a félelem arra készteti a fogyasztókat, hogy felkészüljenek egy esetlegesen elhúzódó járványra és karanténhelyzetre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.