India a hét végén szigorította a szabályokat, amelyek a külföldiek vállalatfelvásárlásait akadályozzák. A rendelkezés szerint bárki, akinek „az Indiával szárazföldi határral rendelkező” országban van a székhelye, vagy ahhoz kötődik, csak az újdelhi kormány engedélyével ruházhat be indiai cégbe. Az új szabály nem nevezi meg a kínai vállalatfelvásárlókat, de egyértelműen ellenük irányul, hiszen Pakisztánnal és Bangladessel szemben már létezett korlátozás, a többi szomszéd pedig – mint Afganisztán, Bhután, Mianmar és Nepál – aligha potenciális felvásárló.
India nem az egyedüli ország, ahol a világjárvány miatti részvényárzuhanás aggodalmakat gerjesztett, hogy a legyengült vállalatok külföldi kézbe kerülnek.
Bár Kínát is megviselte a pandémia, sok helyen tartanak tőle, hogy a vállalatai kihasználhatják a külföldi alkalmakat az ellenséges tulajdonszerzésre. Indiában máris jelentős pozíciókra tettek szert az ugyanolyan népes, de gazdaságilag erősebb szomszéd egyes vállalatai, mint például az internetes szolgáltatásokban erős Tencent és az Alibaba. A kínai cégek a gyorsan növekvő indiai startupok kétharmadában rendelkeznek érdekeltséggel. Ausztráliában szintén kormányzati vizsgálathoz kötötték a külföldiek számára a legyengült hazai cégek kivásárlását.
Miközben Kína óvatosan maga mögött hagyja a járványt, Indiához hasonlóan a jelentős európai vállalatok közül is sok a pandémiakorlátozások csapásaitól tántorog. Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyügyi biztosa a múlt héten arra biztatta az unió kormányait, hogy szükség esetén maguk vegyék át a kínai felvásárlás fenyegette vállalatokat. Ez 180 fokos fordulat a járvány előtti uniós gyakorlattal szemben, amely keményen fellépett az állami beavatkozás ellen a magánszektorban. Kína említése nélkül, de óvott a külföldi cégek benyomulásától Ursula van der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Jens Stoltenberg, a NATO főtitkára is.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.