Az első negyedévben még nőhetett a gazdaság teljesítménye éves alapon, a második negyedévben ez már nem valószínű – mondta a Világgazdaságnak Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági csoportjának vezetője. A kiskereskedelem az első két hónapban jelentősen bővült, ez a szektor lehet a legerősebb az első három hónapban, különösen az élelmiszer és az online árusítás teljesített kiemelkedően. „Az információ, kommunikáció ágazatban is növekedésre számítunk” – tette hozzá.
Az ipar, bár az első két hónapban nem teljesített rosszul, márciusban már vélhetően gyengébb eredményt tudott felmutatni, elsősorban a hosszú ellátási láncokkal dolgozó autóiparban.
A szórakoztatóipar szintén kedvezőtlen helyzetbe került a negyedévben, és sokat csökkenhetett a teljesítménye. Az építőipar stagnálhatott vagy kismértékben zsugorodhatott. Regős Gábor a turizmusban szemmel látható visszaesésre számít már az első negyedévben is.
A Kopint-Tárki elemzése 1 százalékos növekedést prognosztizál a január–márciusi időszakra 2019 azonos időszakához viszonyítva. Az egész negyedévben az előző évhez képest csak a piaci szolgáltatások teljesítménye emelkedik ki mintegy 2 százalékkal.
Az előrejelzés szerint a háztartások fogyasztása ezzel párhuzamosan 4 százalékkal haladhatja meg a 2019 azonos időszakit. A második negyedévben jelentős, akár 20 százalékos éves alapú visszaesés is bekövetkezhet, ha elhúzódik a járványhelyzet – derült ki a gazdaságkutató prognózisából.
Ha a járvány a nyár közepén-végén lecseng, és az év utolsó harmadában megindul a konszolidáció, akkor a bruttó hazai termék (GDP) 2020-ban 5,5 százalékkal zsugorodhat. Az év végéig elhúzódó pandémia esetén 10 százalékkal csökkenhet a magyar GDP.
Regős Gábor a nulla és mínusz 5 százalék közötti gazdasági visszaesést valószínűsíti attól függően, hogy mennyire húzódik el a járvány.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.