Márciusban a vártnál jobban csökkentek a termelői árak az euróövezetben mind az előző havihoz, mind az egy évvel korábbihoz képest.
Az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat kedden azt közölte, hogy
márciusban 2008 novembere óta legnagyobb mértékben, 1,5 százalékkal estek a termelői árak az előző havihoz képest az euróövezet 19 tagállamában, és 1,4 százalékkal az Európai Unió 27 tagállamában. Februárban mindkét térségben 0,7 százalékkal csökkentek a termelői árak.
Az egy évvel korábbihoz képest márciusban az euróövezetben 2,8 százalékkal, az Európai Unióban pedig 2,5 százalékkal estek a termelői árak.
A termelői árak csökkenése elsősorban az energiaárak visszaesésére vezethető vissza.
Az euróövezetben és az EU-ban egyaránt 5,5 százalékkal csökkentek az energiaárak februárhoz viszonyítva.
Az éves árcsökkenés az euróövezetben 11,3 százalék volt márciusban, az EU-ban pedig 10,7 százalék.
Elemzők szerényebb árcsökkenést vártak: az előző havihoz képest 1,3 százalékos mérséklődést a tényleges 1,5 százalék helyett, éves összehasonlításban pedig 2,6 százalékos visszaesést a tényleges 2,8 százalék helyett.
A legnagyobb árcsökkenés egy hónap alatt Görögországban volt márciusban, 5,3 százalékos. Litvániában 5,1 százalékkal, Spanyolországban pedig 3 százalékkal csökkentek márciusban a termelői árak a februárihoz képest. Csupán három országban volt áremelkedés, Cipruson 0,5 százalékos, Lettországban és Máltán egyaránt 0,2 százalékos.
A legnagyobb éves árcsökkenés Litvániában volt, 6,3 százalékos. Dániában 6,2 százalékkal, Görögországban pedig 5,8 százalékkal estek a termelői árak tavaly márciussal összevetve. A legnagyobb éves áremelkedést Cipruson regisztrálták márciusban, 4,4 százalékost, amit Szlovákia 2,2 százalékos és Bulgária 1,8 százalékos áremelkedéssel követett.
Az Eurostat adatai szerint Magyarországon egy hónap alatt 1,3 százalékkal csökkentek, éves összevetésben pedig 1,6 százalékkal nőttek a termelői árak márciusban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.