Látják már a fényt az alagút végén a német piaci szereplők, miután a gazdaság egésze megkezdte a járvány utáni újranyitási folyamatot. A müncheni Ifo gazdaságkutató intézet hangulatindexei, ha nem is drámai mértékben, de egészségesen felpattantak májusban. Az üzleti hangulatmutató a várakozásokat felülmúlva 79,5 pontra nőtt az áprilisi 74,2-ről. Ami igazán fontos: a várakozásokat jelző alindex 80,1 pontra ért a megelőző havi 69-ről.
A piaci szereplők közül a kiskereskedők helyzetértékelése javult a leginkább, ahogy a korlátozások után meglódulni látszik a fogyasztás. A szolgáltató szektor és a feldolgozóipar szereplőinek megítélése is javult, de a hangulatuk még korántsem nevezhető optimistának.
Klaus Wohlrabe, az Ifo vezető közgazdásza ugyanakkor hangsúlyozta:
a javuló hangulat ellenére még mindig két számjegyű második negyedéves GDP-csökkenésre számítanak.
A részvénypiaci kereskedők optimistán fogadták az adatközlést: a frankfurti DAX is folytatta menetelését, 2,5 százalékos emelkedésben volt nyitás után nem sokkal. A vezető német papírok szektorfüggetlenül drágultak, leszámítva a gépjárműipari részvényeket: az ágazat kilátásai továbbra is a leggyengébbek Németországban, különösen annak fényében, hogy a kiemelt nemzetgazdasági jelentőségű szektor egyelőre nem kap a kormányzattól külön ágazati támogatást.
Az elemzői vélemények szerint
a talpra állás azonban még távol van, főleg úgy, hogy a járvány csúcsának idejéből, áprilisról és májusról még kevés makroadat látott napvilágot.
A tegnapi végleges német GDP-adatok nem okoztak meglepetést: a gazdaság 2,2 százalékkal zsugorodott éves bázison az idei első negyedévben. Mivel a tavalyi utolsó három hónapban a GDP-változás mértéke mínusz 0,1 százalék volt, a német gazdaság hivatalosan is recesszióban van. A nemzeti össztermék csökkenésének fő oka a fogyasztás zuhanása, a tőkeberuházások átmeneti lefagyása és az export leállása.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.